Na een veelbelovende tweede vrije training op vrijdagmiddag was het voornamelijk de hitte die ervoor zorgde dat de goede signalen iets minder positief waren voor zowel Steven Odendaal als Joe Roberts in de kwalificatie op zaterdag
Op de tweede dag van de eerste Grand Prix na de zomerstop waren de omstandigheden veeleisend door een buitentemperatuur van 33°C en een baantemperatuur van meer dan 50°C die uiteraard een groot effect hadden op de rondetijden in de kwalificatie vanmiddag
Zuid-Afrikaanse coureur Steven Odendaal begon scherp aan de kwalificatie en wist in de eerste minuten al een snelle ronde te rijden, terwijl teamgenoot Joe Roberts een minder goed gevoel had na een crash in de ochtend. Toch wist de coureur uit Los Angeles zich te herpakken en zijn beste tijd kort voor het einde van de 45 minuten durende kwalificatietraining te zetten op een moment waarbij niemand anders zijn eigen tijd wist te verbeteren
De eerste race van het tweede deel van het seizoen zal zoals gewoonlijk zondagmiddag om 12:20 uur van start gaan
4 Steven ODENDAAL (NTS RW Racing GP, NTS), Grid positie P26 – 2´03.594 (3/16):
“Het was een heel moeilijke kwalificatie voor ons door de hoge temperaturen. Uiteindelijk waren we slechts 1,3 seconde langzamer dan de pole wat best goed is. Nog belangrijker is dat we best veel constante ronden hebben kunnen rijden. Hierdoor denk ik dat de snelheid voor de race er wel is, alleen moeten we in de warm-up dat kleine beetje extra nog vinden en dan denk ik dat we voor goede posities kunnen strijden. Mijn dank gaat uit naar het team en we gaan zien wat we morgen kunnen doen.”
16 Joe ROBERTS (NTS RW Racing GP, NTS), Grid positie P23 – 2´03.540 (15/16):
Ik ben niet geheel tevreden maar als ik kijk naar de resultaten ben ik blij dat we onze beste kwalificatie in droge omstandigheden hebben gereden als je kijkt naar het verschil in percentage. Een marge van 1,2 seconde op deze lange baan is behoorlijk goed. Ik denk dat er nog wel meer in zat aangezien het moeilijk was om in het begin al een snelle rondetijd te zetten en ik een aantal foutjes maakte. Ik wachtte op de laatste band maar met deze was het moeilijker om een rondetijd te zetten. Deze positie belooft om terug in de punten te komen ondanks dat het moeilijk gaat worden morgen. Het zal belangrijk zijn om bij de groep te blijven want de omstandigheden zullen ook erg lastig zijn.”
Jarno JANSSEN (Team manager):
Ik hoopte eerlijk gezegd dat we iets dichter bij de 1 seconde verschil zouden staan met beide coureurs want we hadden een veelbelovende tweede vrije training gisterenmiddag op hetzelfde tijdstip. Maar het was duidelijk te zien dat de baanomstandigheden veel veranderden tijdens de kwalificatie en eigenlijk was de baan het best in de eerste vier ronden. De resultaten laten zien dat de coureurs in de top twintig hun snelste tijd in de eerste drie of zelfs eerste twee ronden reden waarna ze niet meer konden verbeteren. We hebben een idee waarom dit was maar hierdoor moet je nog steeds erg scherp zijn in de beginfase van de kwalifiactie. Ook denk ik dat de crash van Joe vanochtend hem enigszins beïnvloedde en moest hij zijn vertrouwen weer vinden, hierdoor waren we niet zo sterk in de eerse minuten. Uiteindelijk wist hij zich te verbeteren op een moment waarbij niemand zich meer wist te verbeteren, dus dat is een goed teken voor de race van morgen. Steven reed zijn snelste rondetijd in de derde ronde maar naarmate de sessie vorderde was het moeilijk voor hem om verder te verbeteren, zelfs met nieuwe banden. We hadden een aantal goede sectortijden maar helaas kon hij deze niet in dezelfde ronde rijden. Hierdoor zijn we met hem iets teruggevallen