Komen weekend staat voor de jonge Brabander Roald Leemans zijn eerste buitenlandse wedstrijd van dit seizoen op de kalender. Samen met navigator Christiaan Paul van Waardenburg zal hij gaan deelnemen aan de ADAC Rallye ‘Rund um die Sulinger Bärenklaue”. Een wedstrijd die meetelt voor het de FIA Benelux Trophy, waarin Roald en Christiaan Paul staan ingeschreven.
De Visual Art Rally eindigde voor de equipe onverwacht in mineur. In eerste instantie bleek de bandenkeuze in de eerste boucle niet de juiste en later brak een steun van de versnellingsbak af. Roald was daardoor gedwongen de Citroën DS3 R3T voortijdig aan de kant te zetten.
“Dat was echt balen,” zegt Roald terugkijkend. “Voor komend weekend hebben we hogere verwachtingen. Het zal niet gemakkelijk zijn. Het is een lange wedstrijd met tricky klassementsproeven. Denk daarbij aan de lange proef over het IVG-terrein. Die is op grote delen erg smal en vooral glad. In het verleden bleek deze proef al meer dan eens een scherprechter te zijn. Ik heb er zelf nog nooit gereden maar de verhalen hierover zijn talloos.”
In Sulingen zal Roald ook serieuze tegenstand in zijn klasse ondervinden. In tegenstelling tot de wedstrijden in Nederland, staan er in Sulingen diverse auto’s uit zijn klasse aan de start. Een aantal zelfs met een exact dezelfde Citroën DS3 R3T. “Ik heb nog geen echte internationale ervaring, behalve dan dat ik vorig jaar in de Belgische Shortrally van Kasterlee heb gereden, maar dat was met de auto van mijn vader, een vierwiel aangedreven Mitsubishi Lancer Evo VI. Gelukkig heeft Christiaan Paul wel de nodige internationale ervaring en kan ik me op hem verlaten.”
Na de wedstrijd rondom Barneveld is er hard aan de auto gewerkt. De afgebroken steun van de versnellingsbak was in de werkplaats al snel vervangen. “We hebben de auto natuurlijk weer helemaal nagelopen,” aldus Roald. “Ik wil de rally in Sulingen wel uit kunnen rijden en de nodige punten voor de FIA Benelux Trophy scoren,” zegt de jonge maar gretige Brabander. “
De rally gaat op vrijdagavond om 18:01u van start met drie klassementsproeven, waarvan één showproef op het industrieterrein van Sulingen. Op de zaterdag wacht de deelnemers nog eens tien klassementsproeven, waarvan de beruchte proef op het IVG terrein. Van de bijna 449 kilometers die de wedstrijd lang is, zullen er bijna 151 op snelheid worden afgelegd. Bijna 24 daarvan zullen over onverharde ondergrond gaan. Rond de klok van 18u komen de deelnemers over het finishpodium in het centrum van Sulingen.
“Wij willen ook over dat finishpodium komen,” zegt Roald. “Het liefst natuurlijk met een goede klassering. Daarbij kunnen we de stimulerende steun van onze hoofdsponsor in deze niet te onderschatten wedstrijd goed gebruiken,” besluit Roald