MERZOUGA – Janus van Kasteren heeft in de vijfde etappe van de Morocco Desert Challenge een prestatie van formaat geleverd. Na technische problemen in de vierde etappe sloeg de teamgenoot van kopman Martin van den Brink keihard toe in de vijfde etappe.
Er stond donderdag geen maat op Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof. Het trio in de Renault front truck declasseerde vrijwel het volledige veld. De voorsprong op nummer twee (Gert Huzink) na 275 kilometer was bijna 17 minuten. Ales Loprais (op 17.57) en Martin van den Brink (20.37) eindigden respectievelijk als derde en vierde.
Dat Janus de vijfde etappe kon winnen en überhaupt kon rijden is een ‘klein technisch wonder’ op zich. De truck werd woensdag geplaagd door problemen met de koeling. ,,Na uitgebreid onderzoek van de serviceploeg bleek dat de kop van het blok op meerdere plaatsen was gescheurd,’’ zo vertelde teameigenaar Martin van den Brink vanmiddag na aankomst in bivak van Merzouga.
De monteurs van Mammoet Rallysport en MKR hadden woensdagavond en -nacht hun handen vol aan de trucks van het team. ,,Ze hebben met acht monteurs het blok vervangen. Normaal gesproken heb je daar een heftruck bij nodig. Een complete kop weegt zeker 150 kilo. Het is de service mannen toch gelukt om het blok te vervangen en op tijd rijklaar te krijgen. Vanochtend om 9.00 uur was alles kant en klaar. Een compliment voor de monteurs is meer dan op zijn plaats,’’ aldus Martin.
‘Gescheurde cabine’
De technische mensen van het rallyteam uit Harskamp hoeven zich in Marokko overigens sowieso al niet te vervelen. Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink brengen de Renault Sherpa namelijk iedere dag binnen met het nodige servicewerk. Volgens Martin zijn die problemen voor deze rally structureel en niet meer op te lossen. ,,Wij hebben een probleem met de cabine. Die is gescheurd en gewoon op. We moeten iedere dag proberen om er iets van te maken om de volgende dag weer door te komen. Het materiaal is gewoon verrot zeg maar. Een vorm van metaalmoeheid.’’
Voor de snelle Harskamper heeft dat één vervelende consequentie. ,,Ik weet dat ik de snelheid moet aanpassen. We rijden ingehouden om niet alles kapot te rijden. We worden natuurlijk liever tweede dan dat we niet meer verder kunnen omdat de cabine niet meer voldoet.’’
Dat Van den Brink ‘met de handrem er op’ nog als tweede staat geklasseerd en in de vijfde etappe slechts een paar minuten verloor op Loprais verbaast de Mammoet-kopman ook. ,,Maar misschien rijdt Loprais ook wel iets rustiger. Zolang wij er niet voorbij komen is er niets aan de hand voor hem. Wij weten dat we de komende dagen geen gekke dingen kunnen doen. We moeten hopen dat Loprais iets meemaakt. Anders moeten we ons gewoon richten op de tweede plaats.’’
Voldoende perspectieven
In het algemeen klassement heeft Martin 37.27 achterstand op de Tsjech in de Tatra. Janus en zijn co-piloten zijn mede door de fantastische etappezege van vandaag opgeklommen naar een voorlopige negende positie. De achterstand op nummer vijf (Vratny) is minder dan twee uur. De komende etappes heeft Janus nog voldoende perspectieven om nog verder te stijgen in het klassement.
De zesde etappe gaat vrijdag over 306 kilometer naar Boudnib. Het is de laatste dag dat er (zware) duinen moeten worden bedwongen