Max Verstappen heeft in de Grand Prix van Bahrein niet de inhaalrace kunnen rijden waar velen op gehoopt hadden. De Nederlander liep in de tweede ronde een lekke band op bij een inhaalactie op Lewis Hamilton. De Aston Martin Red Bull Racing-coureur kon terugkeren naar de pits voor een nieuw setje banden, maar werd gedwongen zijn RB14 in de vijfde ronde alsnog langs de baan te parkeren met problemen aan het differentieel. Ook teamgenoot Daniel Ricciardo viel door een elektrisch mankement al vroeg uit, waardoor het drama voor het team uit Milton Keynes compleet was.
Verstappen geeft tekst en uitleg over wat er gebeurde bij de inhaalactie, die in eerste instantie succesvol leek: “Ik kwam goed de laatste bocht uit en kwam in de slipstream bij Lewis terecht, dus ik ging er voor. Lewis wilde buitenom gaan en je geeft dan wat extra gas om ervoor te komen. Natuurlijk probeer je elkaar wat af te knijpen, maar er was plaats genoeg aan de linkerkant. Die wilde hij niet afgeven, waardoor hij tegen mijn achterwiel reed.”
Een nieuw setje banden kon echter niet voorkomen dat de Nederlander uit zou vallen: “Door de zijwaartse tik sprong de auto omhoog en brak het differentieel af. Ik gaf al meteen aan dat er wat aan de hand was, want de auto slipte erg. Na mijn pitstop voelde het ook al niet goed aan en werd mij verteld dat ik de auto moest stoppen. Toen ik uitstapte, zag ik dat er een groot gat in de vloer zat. Ook al hadden we geen probleem met het differentieel gehad, zou het nog steeds erg moeilijk zijn geweest.”
Mogelijkheden voor een goed resultaat waren er echter wel: “Het is gewoon jammer. We hadden hier heel veel punten kunnen scoren, want ik denk dat de auto heel goed was.”
Het is in Bahrein iets na zessen als de lichten uit gaan voor de tweede Grand Prix van het seizoen. Max Verstappen komt goed weg en bevindt zich na de eerste ronde al op de elfde positie. Valtteri Bottas neemt de tweede plek van Raikkonen over. Het veld komt de eerste bocht ongeschonden door, al gaat het even later mis bij Sergio Pérez, die in de rondte wordt getikt door Brendon Hartley. De Mexicaan kan zijn weg echter vervolgen. Hartley zou later een tijdstraf van tien seconden aan zijn broek krijgen.
Aan het einde van de eerste ronde bevindt Max Verstappen zich vlak achter Lewis Hamilton. Bij het ingaan van bocht één zet de Nederlander zijn RB14 naast de Mercedes. De inhaalactie lijkt in eerste instantie succesvol, daar Verstappen voor Hamilton zit. Het tegendeel blijkt echter waar als de twee elkaar raken. Het levert Max een lekke band op, waardoor de Aston Martin Red Bull Racing-coureur gedwongen wordt om naar de pits terug te keren. Het differentieel van de RB14 is echter dermate beschadigd, waardoor het team hem in ronde vijf verzoekt om de auto stil te zetten.
Teamgenoot Daniel Ricciardo valt ook uit vanwege een elektrisch probleem, waardoor het team al vroeg de koffers kan pakken. Omdat de bolide van Ricciardo op een ongunstige plek staat, is er een kortstondige virtual safety car van kracht.
In de fase hierna werkt Hamilton zich verder naar voren. De Brit gaat onder meer aan Hülkenberg en Gasly voorbij, waardoor hij zich in ronde acht al op een vierde positie bevindt.
Sebastian Vettel komt in ronde achttien naar binnen voor zijn eerste pitstop en ruilt zijn ultrasofts in voor een nieuw setje softs. Valtteri Bottas wisselt twee ronden later naar de mediums. Dit zou voor beiden hun enige stop zijn. Lewis Hamilton rijdt lang door en komt pas in ronde 27 naar binnen voor een nieuw setje banden met de witte wang.
Achter de top worden op dat moment goede zaken gedaan. Pierre Gasly rijdt op een vijfde plek, met achter zich Nico Hülkenberg, Fernando Alonso en Kevin Magnussen. Ook voor Alfa Romeo Sauber ziet het er goed uit met een tiende positie voor Marcus Ericcson.
Als Kimi Raikkonen in ronde 35 voor zijn tweede pitstop binnenkomt, gaat het vreselijk mis bij het Italiaanse team. De Fin wordt te vroeg weggestuurd, waardoor een van de monteurs gewond raakt aan zijn been. Deze wordt later per brancard afgevoerd naar het ziekenhuis. Het betekent tevens het einde voor Raikkonen zijn race.
De slotfase van de race is nog spannend als Bottas steeds dichter bij raceleider Vettel, die op oude softs rijdt, in de buurt komt. Ronde per ronde wordt het gat kleiner, maar de Mercedes-coureur komt uiteindelijk net te kort. Vettel wint de race, Bottas en Hamilton completeren het podium. Gasly boekt met een vierde plek een uitstekend resultaat voor Toro Rosso. Ook McLaren kan tevreden terugkijken op de race met een zevende en achtste plek. Marcus Ericsson bezorgt Alfa Romeo Sauber de eerste punten van het seizoen door als negende over de streep te komen