Tot op het laatste moment kan het mis gaan in de Dakar Rally. Een paar kilometer voor de finish moesten Maurik van den Heuvel, Wilko van Oort en Martijn van Rooij nog even een lekke band wisselen. Een kleinigheidje, zo zou later blijken. Concurrent Martin Kolomy liep in de laatste etappe nog meer dan vier uur vertraging op en kukelde zodoende van de zevende naar de elfde plaats.
Dat was het enige cadeautje dat DakarSpeed in deze jubileumeditie kreeg. Dankzij de miserie van de Tsjech steeg het team een plaatsje, zodat het als negende de boeken in gaat. Het vooraf door Maurik van den Heuvel gestelde doel van een top 10-klassering werd aldus ruimschoots gehaald. “Toch bijzonder als je ziet dat we geen dag hebben gehad waarop we niets hadden. Ongelooflijk, dat we zelfs op de laatste dag nog een lekke band krijgen, acht minuten voor de finish.”
Elke dag maakten Van den Heuvel en zijn mannen wel iets mee. “Er waren momenten dat ik het echt even niet meer zag zitten, dat we in de woestijn stonden met cruciale onderdelen kapot. Martijn heeft fantastisch werk geleverd door ons elke keer super snel uit de brand te helpen”, complimenteerde Van den Heuvel zijn monteur.
Aan de Scania lag het niet. De truck hield zich fantastisch in de extreme omstandigheden en gaf geen klap verkeerd. De dingen die kapot gingen, noemde Van den Heuvel aan de finish ‘ontwerpfoutjes’. “Een stekkertje dat nat werd en een paar boutjes die afbraken. Dat is op de lossen. Verder hebben we geen enkele storing gehad. Voor een privéteam dat in de wintermaanden als hobby een truck in elkaar sleutelt, mogen we hartstikke trots zijn. Kijk naar wat een geweld er staat: Iveco, Kamaz, Tatra. Ze kunnen allemaal kapot.” Van de 44 trucks die in Lima vertrokken, staan er 9000 kilometer later slechts negentien geklasseerd.
In de dertien etappes die werden gereden – etappe 9 werd afgelast – finishte DakarSpeed vijf keer in de top 10, met de zevende plaats in de loodzware etappe 12 als hoogtepunt. “Onze tactiek heeft gewerkt: aanhaken, geen al te gekke dingen doen en kijken wat er de laatste dagen nog gebeurt in de top van het klassement. Nou, er gebeurde genoeg. We begonnen de voorlaatste etappe op plaats 11 en we sluiten de laatste etappe af op plaats 9, zonder dat we er zelf iets extra’s voor hebben moeten doen. Zo min mogelijk tijd verliezen is dus toch het geheim voor een goede klassering.”
Na de afsluitende etappe had het team even de tijd om op te ruimen en bij te komen van de perikelen van de voorbije twee weken, voordat het in het centrum van Córdoba de medaille in ontvangst mocht nemen. “Het was een hartstikke mooie Dakar, maar nu heb ik wel heel veel zin in een pilsje. Dat hebben we al drie weken niet meer gehad. Daar zijn we wel aan toe.”