Afgelopen zondag werd rondom Hengelo de Conrad Twente Rally verreden. Deze
wedstrijd geldt al jaren als de afsluiter van het Nederlandse rally seizoen. De organisatie
had vier klassementsproeven uitgezet, waarbij traditiegetrouw het laatste rondje altijd
over het industrieterrein aan de Diamantstraat gaat, genaamd de DHL-Arena. Dé plek
waar het publiek de auto’s diverse keren aan zich voorbij ziet trekken, alvorens te finishen
op het terrein van DHL. Het serviceterrein, dat net als de landelijke klassementsproeven,
gratis toegankelijk was, was opnieuw op het terrein van Thales gesitueerd.
De ruim 120 ingeschreven auto’s waren verdeeld over vijf separate wedstrijden. De
organisatie had hiervoor gekozen om zo de onderlinge competitie eerlijker te maken. Een
Opel Astra of een Peugeot 206 kunnen het, net zo min als de hele snelle BMW’s, opnemen
tegen de ultieme rallyauto: de world rally cars of andere vierwiel aangedreven auto’s met
een 2 liter turbo motor uit de wat lager geleden klassen.
Helaas kon de organisatie de wedstrijd, zoals deze in eerste instantie gepland was, niet
helemaal door laten gaan. In een aantal gemeenten was men onaangekondigd met
wegwerkzaamheden op of bij het parcours begonnen. Die delen moest men dus uit het
programma halen. Ook werd de organisatie geplaagd door een te lage opkomst van
officials. Dit is een fenomeen waar nagenoeg iedere organisatie van een rally in Nederland
mee te maken kreeg dit jaar. De officials zijn broodnodig om de wedstrijd veilig te kunnen
laten verlopen. Ondanks diverse oproepen aan de officialclubs en de individuele officials
was het de organisatie niet gelukt om alle geplande baanposten te ingevuld te krijgen. Dat
resulteerde eveneens in een aanpassing van het parcours. Zo veranderde de proef bij
Zeldam in een rondkoers en werd het landelijke gedeelte van de proef Hengelo flink
ingekort. De nieuwe proef bij Stepelo wist men intact te houden.
Conrad Twente Rally
De organisatie had in deze wedstrijd de Nederlandse primeur. Bob de Jong had in de
dagen voorafgaand aan de wedstrijd zijn nieuwe wapen, de Hyundai i20 R5, mogen
ontvangen. Slechts enkele dagen voor de wedstrijd maakte hij zijn eerste kilometers
tijdens een test sessie. Tijdens de Conrad Twente Rally maakte deze wagen zijn eerste
wedstrijdkilometers op Nederlandse bodem. Bob kreeg daarbij concurrentie van Kevin
van Deijne die met eveneens een wagen uit de R5 klasse aan de start verscheen, namelijk
de Ford Fiesta EvoII. Voor hem werd het zijn tweede optreden in de Ford, maar was het
de eerste in zijn eigen Fiesta R5.
Beide mannen moesten het echter afleggen tegen Piet van Hoof die met zijn bijzonder
fraaie en erg snelle Mitsubishi Lancer Evo IV aan de start verscheen. Ondanks dat Piet
vanaf een vierde plaats van start mocht gaan, wist hij de winst naar zich toe te trekken.
Bob reed met zijn nieuwe i20 R5 naar een tweede plaats. Kevin kreeg echter te maken
met problemen in het vooronder en verloor daardoor veel tijd. Daardoor zakte hij af naar
een elfde plaats. De derde plaats ging uiteindelijk naar de Deen Steen Andersen in de
Mitsubishi Lancer Evo X R4.