Afgelopen weekend viel op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen onder wel erg wisselende weersomstandigheden het doek over het rallycross seizoen 2017. Nadat op zaterdag de piloten uit het VAS-kampioenschap hadden gestreden voor de RX titels was het op zondag de beurt aan de tenoren uit het Belgisch kampioenschap. In de koninginneklasse stonden er slechts drie Supercars aan de start, maar allemaal hadden ze wel nog uitzicht op de titel. Feit was echter dat lokaal matador “Jochen Coox” aan twee reekstijden genoeg had om zich tot Belgisch kampioen te kronen.
Voor de eerste heat stond na de loting Teurlings op de polepositie met langs hem Coox op plaats twee en onze drukker op de derde startpositie. Wanneer het licht op groen sprong was het Coox die het beste weg kwam. Maar bij het afremmen richting de “Spinnekop” is er echter contact tussen onze man uit Hoeselt en de VW garagehouder uit Rekem. Hierdoor is het Teurlings die de leiding pakt en duikt Jos in de eerste ronde meteen de jokerlap in. Deze strategie levert hem uiteindelijk wanneer ook Teurlings zijn verplichte extra meters maakt de leiding en bijhorende heatwinst op. Bij de start van de tweede heat zagen we enkel Jos en Teurlings op de startgrid verschijnen, daar Coox verstek moest geven met een gebroken gaskabel. In een duel met twee was het finaal de JJ Racing Ford Focus Mk3 die als eerste werd afgevlagd. Ook in de derde reeks was de zege voor onze man uit Hoeselt weggelegd mede omdat Coox voor de zekerheid koos en zich niet in de debatten mengde om zo een tweede reekstijd te kunnen realiseren en zich tot kampioen te kronen.
In de finale stond Jos na zijn drie reeksoverwinningen dan ook op de polepositie, langs hem zagen we kersvers kampioen Coox en de derde startpositie was er voor Teurlings. Het was Jos die de kopstart nam en vervolgens in de tweede ronde zijn jokerlap afwerkt. Coox die de leiding had overgenomen deed dit op zijn beurt de ronde erna zodat Jos terug de leiding in handen nam. In de vierde ronde moest Jochen echter zijn VW Polo aan de kant zetten met motorpech en ook Teurlings kon onze drukker niet meer bedreigen waardoor de overwinning een feit was.
Reactie Jos: Nadat het toch alweer drie maanden geleden was stond onze Ford Focus Mk3 weer in optimale conditie aan de start, met speciale dank aan onze mechaniekers. Het was toch even aanpassen in de eerste heat. Zeker gezien de uitzonderlijk natte en gladde omstandigheden. In de eerste heat was Jochen als eerste weg, maar net voor de “Spinnekop” tikte ik hem lichtjes aan, maar hij ging wel rond. Ik kreeg er uiteindelijk na drie ronden een waarschuwing voor. Na winst in de eerste heat pakten we ook de 2de heat, dit nadat Jochen forfait moest geven. In de derde reeks stond hij opnieuw aan de start maar koos hij begrijpelijk voor zekerheid om een tweede maal te finishen en kampioen te worden. In de finale had ik verwacht dat hij vol voor de winst ging gaan. Maar bij de start was ik als eerste weg en hadden we meteen een goed tempo te pakken. Wanneer vervolgens Coox in de vierde ronde zijn VW Polo aan de kant moest zetten en Teurlings op voldoende afstand volgde kon de zege ons niet meer ontglippen. Zo kunnen we eigenlijk van een geslaagde dag spreken, maar door het gebrek aan concurrentie, moeten we ons toch vragen stellen voor de toekomst. Maar dit ligt niet alleen aan ons piloten, ook de mensen van de BORA, als het circuit moeten hier serieus over nadenken om vooruit te gaan en de belangstelling te vergroten. Verder wensen we Jochen en zijn hele team nog te feliciteren met het behalen van de Belgische titel!
Komend weekend zakt het JJ Racingteam af richting het Franse Dreux waar op het Circuit de l’Ouest Parisien de finale voor het Frans RX Kampioenschap plaats vindt. Met 21 kwalitatieve Supercars aan de start beloofd het alvast een hele klus te worden voor onze drukker om een plaats in de finales te bemachtigen. Één weekje later zal ook het seizoen in de Supercar Challenge met de Porsche GT3 worden afgesloten en dit op het TT-circuit in Assen.
Foto’s Johan Hendrickx