Mats VD Brand heeft zijn entree in het Belgisch historisch rallygebeuren niet
gemist. De East Belgian Rally stond met stip in zijn agenda genoteerd want de
jonge Nederlander wou zich na mooie resultaten in Kasterlee en de recente zege
in de Hellendoorn Short Rally ook laten opmerken in de Belgische Oostkantons.
Samen met zijn Belgische navi Eddy Smeets slaagde hij daar in, maar helaas duurde
het véél te kort… Wordt vervolgd in 2018 ?!
Mats VD Brand: In 2013 reed ik voor de eerste keer de EBR en ik werd meteen verliefd
op de proeven daar. Zo mooi, zo snel en vaak zeer verraderlijk: daar kan je als rijder het
verschil maken en je doen opmerken… De bandentest tijdens de shakedown op donderdagavond
gaven Eddy en mij een goed gevoel. Met de verwachte regen die vanaf
vrijdagnacht met bakken uit de hemel viel, was de keuze snel gemaakt. Op weg naar
de eerste proef was ik meteen onder de indruk van de Pirelli’s zodat we aan een erg
strak tempo startten, ondanks de moeilijke en gladde omstandigheden. Onze nota’s
klopten als een bus en ik kreeg ze perfect te horen, zoals velen al konden zien op onze
onboard van KP 1 op YouTube. De 12de tijd algemeen én scratch bij de historics kreeg
een mooi vervolg op KP 2 maar toen doken ook de eerste zorgen inzake de motor op.
Problemen met de oliedruk zorgden ervoor dat we na KP 3 helaas in het opgavepark
belandden om verdere schade aan de motor te voorkomen.
Eddy Smeets: In 2015 – Mats reed toen diverse WRC-manches voor de Fiesta DMack
Trophy – leerde Mats om vanaf KP 1 met een stevig tempo te starten. Veel rijders
moeten er altijd even inkomen… Met vertrouwen in de auto, de banden en de nota’s
proberen we meteen bij de les te zijn. Het was een aangename verrassing om Stefaan
Stouf te verslaan op de eerste KP’s. Iedereen zal wel begrijpen dat we allemaal serieus
zaten te balen over deze vroege opgave. Maar lang bij de pakken zitten, doet dit team
niet. Zondag was de motor al uit de M3 en stonden de neuzen allemaal richting de
toekomst. Dit seizoen zit er nu wel op voor Mats en mij maar we werken volop aan
2018. We zouden dan zeer graag het Belgisch historic kampioenschap betwisten met
de M3 maar dat zal – ondanks het grote talent van de rijder – zoals zo vaak afhangen
van… budget.