Hij was niet moeilijk, maar wel heel gemeen.” Dat was het antwoord van Jurgen op de eerste proef van Le Dakar 2017. “Paden met van die hele harde stenen erin en met de motorfiets heb je dan niet veel te vertellen. Een klein foutje ergens in een bocht en je ligt er gewoon naast. De routine is er even niet meer want je hebt toch een paar dagen niet meer op de motor gezeten. Althans, in elk geval al een poos niet meer op deze want die stond op de boot. Het duurt gewoon weer even om het gevoel weer te krijgen. Ik had toch wat last van harde en pijnlijke onderarmen. Dat gaat wel weer over maar ik ben net een diesel.. Het duurt bij mij gewoon even voordat ik op gang kom.”
Op 70%…
Heelhuids aan de finish komen was toch het belangrijkste van de eerste proef van de wedstrijd. Op zo’n dag kun je meer verliezen dan winnen. Daarom reed Jurgen zijn eigen tempo en gaf hij niet meer dan 70% van zijn kunnen. “Je weet toch niet wat je tegen komt op zo’n dag en het heeft zo ontzettend veel geregend hier dat het echt verraderlijk glad kan zijn. Iedereen rijdt zijn eigen wedstrijd en ik heb eigenlijk geen rijders gezien die onnodig risico hebben genomen. Voor mij was rijden op 70% ook meer dan voldoende.. Het is nog een heel eind!”
Geen links, maar een rechts-links
Alles ging lekker maar toch sloop er een klein foutje in. “Navigeren is ook gewoon een kunst en daar moet je ook weer even inkomen aan het begin van zo’n rally,” aldus de coureur uit Breda. “Net na de stempelpost moesten we links, dat had ik al in het roadbook gezien,” vertelde Jurgen aan de finish. “Maar toen ik linksaf geslagen was, bleek dat al snel niet te kloppen en had dat een rechts-links moeten zijn. Daar heb ik net wat secondes op laten liggen. Ik hoopte van te voren ergens rond de 50ste plaats te eindigen vandaag en ik ben 49ste geworden dus dat is top uitgekomen!”
Het is heel heet in Paraguay en Jurgen vond de liaison in de hitte gevoelsmatig echt wel een lange rit. Gelukkig zijn ze een beetje op tijd in het volgende bivak en kunnen ze op tijd met de service aan de motor beginnen en even bijkomen. Morgen staat er een langere dag op het programma van Resistencia naar San Miguel de Tucuman die 803 km telt, waarvan 275 km special is.