Het team bestaande uit piloot Filip Dewulf (Torhout) en copiloot Kurt Maes (Roeselare) namen tijdens het weekend van 18 tot 20 november deel aan de regelmatigheidsrally “Ronde van België” doorheen Wallonië. Met een Kia Niro Hybrid namen ze deel in de categorie New Technology.
In deze categorie nemen auto’s op alternatieve energie of nieuwe technologie deel, alsook recente wagens (minder dan 5 jaar) op diesel of benzine. Het klassement werd opgemaakt op basis van de regelmatigheidsritten op de openbare weg, enkele circuitproeven en een afzonderlijk klassement voor het verbruik over het ganse weekend. In die laatste categorie nam de Kia Hybrid het voortouw, voor een BMW i8 en een Seat Ateca diesel.
De ronde begint vrijdagochtend 18 november vanuit Nijvel, waar op de terreinen van de Peugeot Driving Academy de administratieve en technische verplichtingen plaatsvinden. Tijd om de concurrenten eens te overschouwen. Bekende namen en merken: 2-voudig winnaar Jean-Pierre Vandewauwer (Renault Megane GT), rallycoryfee vader en zoon De Mevius (Peugeot 308 Gti), RTBF-journalist Gerald Wery (Nissan Gtr), verder een BMW M4 en i8, enkele Seat Ateca en een Peugeot 3008. In de namiddag staan een 2-tal “regularity tests” (RT) gepland op het terrein van de Peugeot Driving Academy. Na een verkenning te voet, was het de bedoeling om het parcours aan een gemiddelde snelheid van 50 km/u af te leggen. Een technische proef, zo bleek, vermits dit terrein gebruikt wordt voor rijvaardigheids- en slipcursussen. “Ik kwam hier ooit met Responsible Young Drivers voor ABS- en andere remtesten”, maar dat is al zo’n 20 jaar geleden.” vertelt Filip “Wij wisten niet waar wij zouden uitkomen” makkelijk was het zeker niet, maar superleuk”, voegt hij er nog aan toe. Na de circuitproef, ging het peloton naar het centrum van Nijvel waar alle deelnemers genieten van een (te lange) pauze, pas om 21u te vertrekken voor een eerste deel met een 2-tal RT-tests op de openbare weg.
Het is reeds 23u30 voor wij in hotel Castel Pont à Lesse in Dinant aankomen. Tijd om te zien waar wij ons in het klassement bevinden. Een 10de plaats is ons deel. Tijd voor een drankje in de bar en bed in, morgen vroeg dag, want om 8u reeds een nieuwe uitdaging.
Zaterdagochtend. Na een stevig ontbijt, vatten wij de verbindingsrit richting circuit van Mettet aan. Iets na 8u mogen wij het circuit al op, voor een verkenningsronde en dan 2 rondjes met dit keer een gemiddelde van 60 km/u. Dit circuit heeft zelfs een 2-tal onverharde stroken en wordt sinds 2 jaar gebruikt voor het World RX rallycrosskampioenschap. Opnieuw tonnen plezier, wij stellen vast dat de Kia voldoende stabiel is, niet overdreven overhelt en bij onderstuur, eigen aan een voorwielaangedreven auto, perfect controleerbaar is. Wij wanen ons even rallycrosser Petter Solberg wanneer de Kia op het onverhard zich dwars zet. Gas lossen, tegensturen en insturen lukt perfect. Geen slipper dus. Wij komen in de namiddag nog eens terug.
Na de Mettet-test, krijgen wij een ganse voormiddag RT’s onder de wielen. Geen makkelijke opdracht om een gemiddelde van 50 km/u aan te houden en tevens rekening te moeten houden met snelheidsbeperkingen van 30, 36 of 40 km/u waar verkeersborden en het roadbook er ons op wijzen. “Het roadbook volgen is perfect doenbaar, de combinatie van navigeren en opletten voor de snelheid maakt het moeilijk”, geeft copiloot Kurt mee. “Ik wijs mijn piloot erop de snelheden aangegeven op de tabellen en het roadbook aan te houden.” Filip lacht: “Een zware voet is hier dus niet aan de orde.” Genieten van het parcours ook, wij ontdekken dat België een schitterend landschap heeft.
Tussen de RT’s door, krijgen wij een 2-tal klimkoersen voorgeschoteld. Opnieuw een nieuwe uitdaging voor het team. De eerste klim in Houyet is een brede baan omhoog met ruim in te schatten bochten. Ook hier dient een snelheidsgemiddelde gehaald te worden. De 2de “course de cote” is die van Gendron. Veel smaller met diverse haarspeldbochten, sommigen zelfs op kasseien. De Kia heeft geen mechanische handrem, dus de bochten goed inschatten en proberen de tractie aan te houden bij het uitkomen na de bocht is de boodschap. De Yokohama’s doen hierbij ook perfect wat wij vragen. Straks mogen wij het nog eens proberen, want na de regroup en middaglunch in Aube
In de algemene tussenstand verliezen wij een plaatsje en zakken wij naar 11, maar er zijn nog heel wat kilometers te rijden.
Het ritme blijft ook in de namiddag strak. Wij stellen vast dat er telkens weinig marge is tussen de verschillende RT’s door, wat ook de commentaar is van de andere deelnemers. Over de snelheidslimieten gaan, mag zeker niet, vermits de auto door de organisatie hierop gecontroleerd wordt aan de hand van het Tripy-apparaat, dat via gps-signalen onze snelheid en de tijden registreert.
Na nog enkele RT’s komen wij terug in Mettet. Onmiddellijk helm op en vertrekken. Opnieuw plezier, wij worden het goed gewoon. Straks een circuitlicentie aanvragen ?
Nu nog een kort gedeelte, met nog eens de beide klimkoersen, om aan te komen in Barvaux-sur-Ourthe. Eens kijken waar wij staan. Het wordt een beetje haasje-over voor de 10de plaats algemeen met onze Kia en de Peugeot 3008 van rallyman Erik Vleminckx en journalist Iwan Kneuts. Na het avonddiner, wordt het verbroederen in de bar met de concullega’s van o.a. Peugeot, Seat, journalisten en rallymannen. Het gespreksonderwerp ? Auto’s, autosport en natuurlijk ook de toekomst van de auto, hybridisering, elektro of nog iets anders?
De zondagochtend is iets ruimer qua timing, wij dienen niet zo vroeg te vertrekken. Opnieuw toch een behoorlijk aantal RT’s. Wij nemen ons voor de snelheid toch nog iets lager te houden. De Kia blijft het ondertussen schitterend doen, bij de afdalingen laten wij de elektromotor zijn werk doen om zo benzine te sparen. De boordcomputer geeft een mooie 6,8 liter aan. Bij de tankzone geven de mannen van de RACB ons mee dat wij goed bezig zijn. Wij krijgen hoop op een mooi resultaat.
Omstreeks 14u komen wij aan op het legendarische en beroemde circuit van Spa Franchorchamps. Eerst naar de pitbrasserie voor de lunch. Hierna is het onze beurt, wij zijn de laatste groep. Een zogenaamde “outlap” om dan aan te schuiven op de grid. Wij kwamen hier al diverse keren naar wedstrijden kijken, maar nu zelf hier staan met zicht op de beroemde Raidillon en Eau Rouge. Het doet ons wat. “Machtig”, klikt het door de
intercom. Nog vlug een foto op facebook vanuit de auto, de tekst erbij spreekt voor zich. Kippenvelmomentje.
Starten doen wij om de 10 seconden. 2 ronden mogen wij doen en een ronde zonder chrono, maar met maximumsnelheid van 120 km/u. Zalig gevoel, circuitpiloten zijn echte mannen !
Na de circuittest krijgen wij de laatste 2 RT’s voor de wielen. Opnieuw strakke timing tussenin. De laatste RT is lastig, het begint donker te worden. Beetje jammer, deze hadden wij liever overdag gedaan.
Na de verbinding, schuiven wij in het centrum van Malmèdy aan naar het eindpodium. Het is er druk. De speaker vraagt of wij het een beetje leuk vonden. “Bien amusé” is het antwoord.
Na het podium dienen wij nog een laatste keer officieel te tanken, waarna de RACB-controleurs samen met de koersdirectie het verbruik kunnen bepalen. Nogmaals geven de controleurs ons mee dat wij één van de betere zijn.
Tijdens het wachten op de prijsuitreiking, kijken wij naar het klassement. De Peugeot blijft ons nipt voor, waardoor wij 11de eindigen in onze categorie.
Even later, net vóór de prijsuitreiking komt de wedstrijdleider ons meedelen dat wij het verbruiksklassement winnen. Verwondering en tegelijk euforie komt bij ons op. Dit is waar wij op gehoopt hadden, niet verwacht. Op het podium twee stralende gezichten, wij zijn maar wat blij met dit resultaat. Schitterend weekend, sportief is dit een top event. En wie zei bij de voorstelling van het team “Winnen is belangrijker dan deelnemen”.
Tevens bewijst Kia met de Niro Hybrid dat efficiëntie gekoppeld aan rijplezier perfect samengaan. Het resultaat is er, Electric Motorsport Team doet het.
de Lesse aan het station van Gendron komen wij hier nog eens terug.