Abbring doet veel ervaring op en scoort zijn beste resultaat tot nu toe in het Wereldkampioenschap Rally
Een na snelste tijd op klassementsproef 5
Twee Hyundai’s New Generation i20 WRC in top drie, drie Hyundai’s in top vier en vier Hyundai’s in top zeven
Son/Salou, 16 oktober 2016 – Ondanks op vrijdag een technische tegenslag heeft Kevin Abbring dit weekend een fantastische prestatie geleverd door met zijn Hyundai i20 WRC op de zevende plaats in het algemeen klassement te finishen van de Rally de España meetellend voor het WK Rally. Zijn teamgenoten Sordo en Neuville in de nieuwste versie van Hyundai’s WRC-wapen, Kevin reed in de versie van vorig jaar, legden beslag op respectievelijk de tweede en de derde plaats. “Afgezien van het probleem op vrijdag hebben wij een uitstekende rally gereden, onder zeker in het begin ronduit erbarmelijke weersomstandigheden. Seb en ik zijn dan ook heel erg blij met deze uitslag, vooral ook omdat wij geen enkele fout hebben gemaakt en weer veel hebben geleerd,” aldus een blije en tevreden Kevin Abbring aan de finish in het Spaanse Salou.
Dag 1 De Rally de España ging op donderdagavond onder on-Spaanse weersomstandigheden van start in het oude centrum van Barcelona. Stortregens hadden de publieksproef verraderlijk glad gemaakt met grote plassen water en kletsnat asfalt. Daarbij waren de auto’s afgesteld voor onverhard. Nederlands toprallyrijder Kevin Abbring (#10 Hyundai i20 WRC) en zijn Engelse navigator Seb Marshall lieten zich echter niet verrassen en kwamen zonder kleerscheuren (en deuken) aan de finish van de KP, net buiten de top tien. De eerste rallydag stond in het teken van de onverharde klassementsproeven die door de zware regenval extra verraderlijk waren geworden. Kevin en Seb leverden een prima prestatie en deden op de gravelproeven veel ervaring op. Menigeen was verrast toen de uitslag van klassementsproef 5 bekend werd. De Nederlander had de op een na snelste tijd op de klokken gezet, een ongelooflijke prestatie. Helaas vertoonde de motor kuren op de laatste proef, resulterend in een tijdverlies van twee minuten, waardoor Abbring net buiten de top tien tuimelde.
Abbring: “Het was jammer dat we op die manier met een technisch probleem de dag moesten afsluiten die verder uitstekend is verlopen. Maar we waren wel tevreden. Wij hebben hiervoor nog nooit op dit soort proeven gereden, en zeker niet op dat natte gravel, dus het was een heel leerzame ervaring.”
Dag twee
Op donderdagavond werden de rally-auto’s omgebouwd van gravel- naar asfalt-afstelling. Abbring en Seb Marshall pasten zich uitstekend aan de verharde proeven aan, die er als een slingerend circuit in het Spaanse achterland bij lagen. Zij wisten in de loop van de zaterdag dan ook op te klimmen naar de achtste positie. Een uitstekende prestatie van de Nederlander, zeker gezien het feit dat hij voor het eerst in een WRC-auto over deze wegen met afwisselend wegdek, gravel, modder en verhard, reed.
Abbring over dag twee. “Het was een jaar geleden dat ik met een WRC-auto op asfalt heb gereden, dat was op Corsica. Maar het ging prima. Ik voelde dat mijn zelfvertrouwen iedere klassementsproef toenam en het ritme werd steeds beter en beter, ook omdat we de auto nog iets beter konden afstellen. ’s Ochtends moesten we weer een beetje wennen maar ‘s middags hebben we weer veel progressie geboekt. Die achtste plek was fantastisch en we waren van plan die positie op zondag met hand en tand te verdedigen.”
Dag drie
Op zondag waren de teams voor dag en dauw op en de eerste proef werd dan ook nagenoeg in het donker verreden. Abbring had zijn auto op diverse details laten aanpassen en dat betaalde zich terug op de laatste dag. Ondanks de druk om aan de finish te komen draaide hij op de laatste vier klassementsproeven weer toptijden, resulterend in een zevende plaats in de eindrangschikking. En daarmee overtroffen Kevin en Seb hun doelstelling die zich voorafgaand aan de rally hadden gesteld.
Een dolblije Abbring aan de finish in Spanje’s bekende badplaats Salou” Ik ben ongelooflijk blij met die zevende plek, fantastisch. Mijn beste WRC-resultaat tot nu toe. Seb en ik hebben dit weekend weer veel geleerd, ‘mission accomplished’ zullen we maar zeggen. Het is jammer dat het op de eerste proef in Barcelona heel hard begon te regenen toen wij van start gingen. Ook door dat vermogensverlies op vrijdag hebben we tijd verloren maar verder is het prima verlopen. Ik wil het team bedanken voor de kans die mij hier is gegeven en iedereen heeft Seb en mij enorm gesteund dit weekend.”
Hyundai Motorsport Team Principal Michel Nandan was een gelukkig man aan de finish. “Twee rijders op het erepodium en Neuville die kans maakt op de tweede plaats in het WK bij de rijders. En ik ben ook heel blij met de zevende plek van Kevin, zijn beste resultaat tot nu toe in het WRC. Complimenten!”
De volgende rally in het FIA World Rally Championship is de Wales Rally GB op 27-30 oktober. Ook daar verschijnt Kevin Abbring aan de start, maar dan met de Hyundai i20 R5. Het betekent het debuut van de R5 op gravel. Onze landgenoot heeft een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van deze auto.
Einduitslag Rally de España
1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 3:13:03.6
2. D. Sordo / M. Martí (Hyundai New Generation i20 WRC) +15.6
3. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:15.0
4. H. Paddon / J. Kennard (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:27.8
5. M. Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +3:24.4
6. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +5:24.9
7. K. Abbring / S. Marshall (Hyundai i20 WRC) +7:31.3
8. J. Kopecky / P. Dresler (Škoda Fabia R5) +9:05.1
9. P. Tidemand / J. Andersson (Škoda Fabia R5) +9:20.4
10. C. Breen / S. Martin (Citroën DS3 WRC) +9:57.1