Tim en Tom doodziek van olielekkage na sterke etappe in de duinen

15 januari 2025  

De tiende etappe van de Dakar Rally is goed verlopen voor Tim en Tom Coronel. Samen met de vierwielaandrijving van de Century CR7 waren de hoge duinen rondom Shubaytah een eitje voor de broers. Ze lagen op koers voor een finish in de top 20, totdat een olielek roet in het eten gooide.

De ontknoping van Dakar 2025 speelt zich deze week af in het imposante Empty Quarter. Drie dagen lang krijgen de deelnemers honderden kilometers aan imposante duinen voorgeschoteld, tot grote vreugde van Tim en Tom. De tweeling had donderdag een goed tempo te pakken in de tiende etappe. “Het was zo gaaf om lekker in de duinen te rijden”, blikt Tom terug. “Het waren hele hoge duinen, echt hoog, van die gemene jongens. Maar dat ging allemaal goed. De navigatie was vandaag ook redelijk makkelijk. Het was niet alleen van links naar rechts,  maar ook steil omhoog en omlaag.  Serieus omhoog af en toe.”

Doodziek van olielek

In de imposante duinen wierp de vierwielaandrijving van de nieuwe Century dus zijn vruchten af, maar in het zicht van de haven waren er ook weer problemen met de auto. Een lekkage in de hydraulische krik zorgde ervoor dat de broers even uit moesten stappen: “In het laatste deel viel de stuurbekrachtiging weg, dat kwam door een lekkage in de jack”, legt Tom uit. “De olie van de jack en de stuurbekrachtiging zit op hetzelfde systeem. Op een gegeven moment viel de hele stuurbekrachtiging weg en moesten we even stoppen. We hebben er toen maar wat remvloeistof in gedaan, want olie is olie.”

Door het kostbare tijdverlies zakten de broers in de dagklassering terug naar de 29e plek, vlak achter grote namen als Mattias Ekström en Yazeed Al-Rajhi maar één plekje voor Nasser Al-Attiyah. “Het is echt zwaar balen dat we moesten stoppen, want het ging zo goed”, vervolgt Tom. “Ik ben er doodziek van.”

Naast het tijdverlies leverde de lekkage ook het nodige fysieke ongemak op. “Zonder stuurbekrachtiging was het behoorlijk zwaar sturen”, vertelt Tim. “De laatste negen kilometer heb ik zonder stuurbekrachtiging door de duinen moeten sturen, dus ik denk dat ik morgen flink wat spierpijn heb. Ik heb nu al best wat last omdat het stuur een aantal keer uit mijn handen sloeg, dat was niet fijn. Maar verder ging het helemaal goed, het is heerlijk om weer terug te zijn in de duinen. Het liep goed en we hebben de finish weer gehaald, dus alles onder controle.”

Meer duinen

Donderdag staan er in de elfde etappe nog veel meer duinen op het programma. In de proef van 308 kilometer worden de duinen en het zand afgewisseld met chotts – kale en snelle zoutvlaktes. De motoren, auto’s en trucks rijden elk hun eigen parcours, dat betekent ook dat er geen snelle service aanwezig is op de proef morgen.

Coronels Dakar Dagboek

Twee weken een race door de woestijn. Dat is Dakar. Tim en Tom Coronel zijn ervaren Dakar Rally coureurs. Al jaren doen ze mee aan dit evenement. Ook in 2025. En elke dag is een nieuw avontuur in het dagboek van de Coronels. Dit jaar nemen ze je mee op hun reis in een dagelijkse podcast vanuit de Dakar Rally. Elke dag bellen Tim en Tom Coronel met Etienne Verhoeff over hun race. De podcast is te beluisteren op Spotify, Apple Music en andere favoriete podcastplatforms