Winst en 2e plaats voor Gorini & Tamburini’s Maserati GT2 op Monza in Fanatec GT2 European Series powered by Pirelli

23 september 2024  

Naarden, 23 september 2024 – Op het gerenoveerde Autodromo Nazionale di Monza stond Maserati afgelopen weekend in beide races centraal tijdens ronde 5 van de Fanatec GT2 European Series powered by Pirelli. In Race 1 monopoliseerde het merk met de Drietand het podium met drie auto’s die alle drie de podiumplaatsen bezetten. De overwinning ging naar Leonardo Gorini en Carlo Tamburini, aan het stuur van de nummer 1 Maserati GT2 van LP Racing, vóór Alexandre Leroy (nummer 24 met TFT Racing) die pole position pakte en de AM-klasse won. De derde trede op het podium ging naar Philippe Prette (in de nummer 2 met LP Racing), waarmee hij ook tweede werd in zijn klasse. In Race 2 behaalden Gorini & Tamburini een belangrijke tweede plaats na een comeback, waarmee ze nog steeds kunnen strijden om de titel in het kampioenschap. Philippe Prette had daarentegen pech. Hij was op weg naar de vierde plaats en de top van de AM-klasse, maar door een lekke band in de laatste ronde werd hij negende en vierde in zijn klasse. Alexandre Leroy moest zich terugtrekken na contact met een andere auto.

Tijdens het Monza-evenement debuteerde ook een vierde Maserati GT2. Deze werd ingezet door Dinamic Motorsport, met coureurs Mauro Calamia en Roberto Pampanini, maar kon helaas Race 1 niet voltooien vanwege een ongeval. Als gevolg daarvan moest het duo tevens de tweede races van het weekend missen.

De Maserati’s GT2 stonden op prominente plekken aan de start van Race 1, achter pole-man Alexandre Leroy. Nadat de safety car eraan te pas moest komen, namen de Drietand-modellen de eerste drie plaatsen in, waarbij Gorini erin slaagde om in eerste instantie zowel Prette als Leroy in te halen. De situatie kristalliseerde zich na de pitstop, waarbij Tamburini opnieuw terrein won en zijn voorsprong consolideerde, om vóór Leroy en Prette te finishen, voor een volledig Maserati-podium.

De tweede race stond voor Gorini & Tamburini in het teken van een comeback-race, vanwege een probleem tijdens de kwalificatie waardoor ze achteraan moesten starten. Tamburini startte meteen met een geweldig tempo en kwam na een paar ronden op de tweede plaats terecht. Prette en Leroy mikten ook op het podium en besloten aan het begin van het pitstop-window een stop te maken. Helaas moest Leroy opgeven vanwege een contact in de eerste chicane, waarbij Prette in de laatste ronde een lekke band kreeg, waardoor hij naar de negende plaats werd terugverwezen. Gorini, die het van Tamburini overnam in de nummer 1 Maserati GT2, kwam steeds dichter bij, maar schoot uiteindelijk net tekort.

Vanuit een tweede positie in het klassement blijven Gorini & Tamburini echter in de race voor de titel tijdens de laatste ronde in Barcelona, die van 11 tot en met 13 oktober plaatsvindt. Prette en Leroy zijn ook nog steeds titelkandidaten in de AM-klasse.

Europese première Maserati GT2 Stradale

In Monza werd tijdens het Fanatec GT2 European Series-kampioenschap powered by Pirelli voor het eerst in Europa ook de nieuwe Maserati GT2 Stradale supersportwagen gepresenteerd. De auto werd afgelopen augustus officieel onthuld tijdens de prestigieuze Monterey Car Week in Californië. Het is een ode aan buitengewone en exclusieve sportiviteit, het resultaat van de technische en stilistische samensmelting van de Maserati GT2 racewagen en de Maserati MC20.

 

De GT2 Stradale is een auto met roots op het circuit en een typegoedkeuring voor gebruik op de openbare weg, met de mogelijkheid om de extreme prestaties van de racewereld te combineren met eigenschappen als een auto voor dagelijks gebruik. Hij biedt het beste van de MC20 en GT2: een topsnelheid van 324 km/u; een tot 640 pk (471 kW) verhoogd maximaal vermogen (10 pk meer dan de MC20) en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 2,8 seconden. Daarmee is het de meest agiele achterwielaangedreven (RWD) auto in zijn klasse.

 

Op het circuit van Monza was de MCXtrema samen met de Maserati GT2 en GT2 Stradale de vertolker van optimale exclusiviteit van het Italiaanse merk. Van de 740 pk sterke racewagen – enkel goedgekeurd voor gebruik op het circuit en uitsluitend bedoeld voor gentleman drivers en raceautoliefhebbers – worden slechts 62 exemplaren geproduceerd.