Bert en Stienes Longin snijden een druk gedeelte in hun race-agenda aan. Met twee Belcar-manches en twee meetings voor de GT Cup Europe in de volgende vijf weken maken de Leuvenaars zich op voor een intense periode. Dit weekend volgt er al een buitenlandse verplaatsing voor het Belcar Endurance Championship, een week later staan er voor Stienes Longin twee GT Cup Europe-races in Barcelona op het programma.
Maar eerst gaat het richting de Franse Elzas. Op L’Anneau du Rhin nabij Colmar wordt de voorlaatste manche van het nationale endurancekampioenschap afgewerkt. Het wordt een bijzondere meeting, waarbij de traditionele race over drie uur wordt opgesplitst in drie delen van één uur.
“Dat vergt op strategisch vlak enige aanpassing, maar eigenlijk is de basistactiek relatief eenvoudig”, weet Stienes Longin. “In deel 1 en 2 moet je er vooral voor zorgen dat je in dezelfde ronde als de leider blijft, waarna je in het slotgedeelte voor de overwinning kan strijden.”
Wie welke van de drie races zal afwerken moeten Bert en Stienes Longin nog uitmaken, maar zeker is alvast dat ze er alles aan zullen doen om hun titelkansen in het Belcar-kampioenschap te verdedigen. Na hun podiumplaats in de recente 24 Uur van Zolder, waar ze de #1 PK Carsport Audi R8 LMS GT2 deelden met Peter Guelinckx, Sam Dejonghe en Arnold Neveling, prijken ze zowel in de algemene Belcar-tussenstand als in de GTA-klasse op de tweede plaats.
“Algemeen volgen we op 71 punten van de leiders, in GTA 32,5”, weet Bert Longin. “Met respectievelijk nog 104 en 54 punten voor de respectieve kampioenschappen te verdienen weten we dat het moeilijk wordt, maar zo hebben we het graag. We zullen tot het laatst blijven strijden, dat geef ik je op een briefje.”
De rijders van de PK Carsport-Audi zouden graag zo veel mogelijk wagens tussen zichzelf en de titelconcurrentie zien, maar in de Elzas wordt dat niet evident. Het Belcar-startveld is er minder groot dan gebruikelijk. “Dit is voor alle rijders en teams nochtans een uitstekende gelegenheid om een nieuw circuit te ontdekken”, stelt Bert Longin. “En dat is de beste manier om te groeien, om een betere rijder te worden. Door enkel rond de Belgische kerktoren te draaien leg je jezelf wat beperkingen op.”
Iets wat de Longins al lang hebben begrepen en de stelling vormt voor Stienes Longin ook een deel van de motivatie om dit jaar in de GT Cup Europe aan de slag te gaan. Daar wordt in het weekend van 28-29 september de voorlaatste manche verreden, op het circuit van Barcelona.
“Een omloop waar ik nog nooit gereden heb”, geeft Stienes mee. “Dat is op zich niet zo een probleem, ik kan me goed voorbereiden op de simulator. Wat wel een intensievere inspanning zal vergen, is het switchen tussen de Audi R8 LMS GT2 en de Porsche 911 GT3 Cup van Q1 Trackracing waarmee ik samen met Nicolas Saelens in de GT Cup Europe aan de slag ga. De twee auto’s vereisen een verschillende rijstijl, zeker als je een mooi resultaat wil neerzetten. Maar goed, dat maakt het alleen maar interessanter.”
De Belcar-races op L’Anneau du Rhin worden alle drie op zondag afgewerkt, met starts om 11u, 14u15 en 16u40.