Max Verstappen is als tweede gefinisht tijdens de Dutch Grand Prix. De Nederlander wist polesitter Lando Norris direct na de start in te halen, maar de Brit herpakte de leiding en reed een zeer sterke race. De McLaren-coureur finishte 22 seconden voor Max. Charles Leclerc pakte de derde podiumplek. Oscar Piastri en Carlos Sainz completeerden de top vijf in Zandvoort.
“Het liefst win ik natuurlijk vandaag. Maar ik kan ze niet allemaal winnen”, zegt Max na de race. “Ik ben nog altijd heel blij met P2. We hebben alles geprobeerd vandaag, maar het was wel duidelijk dat we niet snel genoeg zijn. Dus ik probeerde tweede te worden.”
Direct na de start leek het er nog op dat Verstappen weer een Zandvoort-zege kon binnenhalen. Hij wist Lando Norris nog voor de Tarzanbocht in te halen. Daarover zegt Max: “Ik weet dat we goed starten. Dus ik had er wel vertrouwen in dat we nog een goede start zouden hebben. Gelukkig was dat zo. Hierna probeerde ik gewoon mijn eigen race te rijden.”
Max wist nog een paar ronden voor Norris te blijven, maar moest uiteindelijk de McLaren voorbij laten gaan. Daarover zegt Max: “Ik heb een paar ronden op kop gereden, maar ik kon gewoon niet mee. De banden hielden het niet vol. We hadden gewoon de snelheid niet. De eerste keer kon ik nog verdedigen, maar de tweede keer kwam-ie al heel vroeg. Dan kun je al niets meer doen. Ik had geen balans in de auto. Ik kon niet aanvallen en de auto draaide niet. Een tweestopper was denk ik weer te langzaam geweest. Dit was het enige dat we konden doen.” Ondanks dat Max de Orange Army geen overwinning kon laten zien, geeft hij aan wel te hebben genoten van de fans in Zandvoort: “De sfeer is hier altijd super. Dat is het positieve aan de dag.”
In Zandvoort, waar Max vandaag zijn 200ste race rijdt, gaat de regerend wereldkampioen als tweede van start. Net als de rest van de top tien begint hij de race op de medium band. Lando Norris, die gisteren de snelste was, start vanaf pole positie. Wanneer de lichten uit gaan, kent Max een geweldige start. Hij duikt als eerste de Tarzanbocht in en gaat Norris voorbij. Na de eerste ronde heeft hij al een voorsprong van een seconde te pakken. Ook beide Ferrari’s zijn goed weg en weten wat plekjes te winnen. Verstappen lijkt heel even weg te rijden bij Norris, maar dan sluit de Brit langzaam maar zeker weer aan. In ronde 17 zet Norris zijn eerste aanval in, maar hij slaagt er niet in om Max te passeren. Een ronde later lukt dit wel; de McLaren-coureur haalt Max in op het rechte stuk en pakt de leiding weer terug. De Nederlander probeert nog aan te haken, maar moet de papaya-kleurige bolide toch aan zich voorbij laten gaan. Terwijl Max op de boordradio zijn onvrede uit over de grip van de banden, laat Norris op zijn beurt weten dat zijn banden prima aanvoelen.
Carlos Sainz baant zich ondertussen een weg door het veld als een warm mes door de boter. De Spanjaard, die vanaf de elfde positie startte, heeft zich in ronde twintig al opgewerkt naar de zevende plek dankzij een paar indrukwekkende inhaalacties. Verstappen komt in ronde 28 naar binnen voor zijn eerste pitstop. Hij ruilt de medium band om voor de harde in een stop van 2,5 seconden. Norris doet een ronde later hetzelfde, maar heeft een langzamere stop van 3,1 seconden. Desondanks weet de Brit vóór Max terug de baan op te komen. De eerste pitstops verlopen lang niet overal vlekkeloos; zowel Pérez als Russell hebben een langzame stop en Stroll krijgt een tijdstraf van vijf seconden wegens te hard rijden in de pits.
Halverwege de Dutch Grand Prix ligt Norris nog altijd aan de leiding. Inmiddels heeft hij een voorsprong van negen seconden te pakken op Max, die hij steeds meer weet uit te breiden. Leclerc rijdt op de derde positie, gevolgd door Piastri en Russell. Daar waar de gaten rond de top vijf wat groter zijn, is dat compleet anders aan het staartje van de top tien. Het gevecht om de tiende plaats levert mooie acties op met vier bolides naast elkaar, waar Gasly twee plekjes weet te pakken en Magnussen drie posities verliest. Ondertussen is Sainz met Pérez aan het knokken om de zesde positie. Er volgt een kleine touché, maar de Spanjaard komt er niet voorbij. Maar door extreem laat te remmen, lukt het even later toch. Teamgenoot Leclerc kijkt ondertussen in spiegels, waar hij Piastri steeds dichterbij ziet komen.
Hamilton is in ronde 49 de eerste die gaat voor een tweestopper. De Mercedes-coureur kiest voor de zachte band. Russell gaat voor dezelfde aanpak en gaat ook naar een setje met de rode wangen. Daar waar Norris zijn voorsprong op Verstappen steeds verder uitbreidt, valt teamgenoot Piastri juist wat meer terug ten opzichte van Leclerc. Met nog tien ronden te gaan ziet de top vijf er als volgt uit: Norris, Verstappen, Leclerc, Piastri en Sainz. Norris heeft inmiddels een voorsprong opgebouwd van achttien seconden. De Mercedessen, die het voordeel hebben van de zachte band, komen steeds dichterbij Pérez. Leclerc kruipt ook steeds iets dichterbij Verstappen. Het lukt de heren uiteindelijk echter niet om de Red Bulls in te halen. Lando Norris komt in Zandvoort als eerste over de streep, 22 seconden later volgt Max. Leclerc pakt de laatste podiumplek. De Monegask finisht uiteindelijk 2,5 seconden achter Max. Piastri en Sainz completeren de top vijf.