Op het TT Circuit in het Nederlandse Assen werd afgelopen weekend in het kader van de Jack’s Racing Day de vierde manche van de Porsche Carrera Cup Benelux afgewerkt. Voor Dréke Janssen en RedAnt Racing werd het geen evident weekend, al werd het de jonge Nederlander ook soms moeilijk gemaakt.
RedAnt Racing en Dréke Janssen wisten op voorhand dat ze in Assen voor een zwaar weekend stonden: de jonge Limburger had immers nog nooit op de Cathedral of Speed gereden. “Assen is immers één van de zeldzame circuits waar door de Porsche Carrera Cup Benelux niet op voorhand wordt getest”, legt team manager Marc Goossens uit. “Het was dus kwestie om tijdens de twee vrije trainingen van elk veertig minuten zoveel mogelijk te leren.”
Dat lukte aanvankelijk goed, Janssen zat meteen in een goed tempo. Maar toen begonnen de track limits-overtredingen zich op te stapelen. Janssen kreeg zelfs een zwarte vlag te zien en moest een sessie voortijdig staken, waardoor kostbare ervaring verloren ging. “Alleen bleek die zwarte vlag onterecht”, kon Goossens wat later afstellen. “Een bandenstapel aan een chicane was door de marshals op de foute plaats neergepoot, waardoor rijders een heel ander referentiepunt kregen. En er op die plek dus eigenlijk geen overtredingen werden gemaakt. Voor iemand als Dréke, die hier nog nooit reed, is zo een maatregel absoluut nefast.”
De wedstrijdleiding kwam zich achteraf verontschuldigen, maar Janssen moest met minder ervaring dan verwacht richting de kwalificaties. En ook daar waarde het track limits-spook rond. “Dréke verloor al zijn tijden en moest dus helemaal achteraan starten”, legt Goossens uit. “Goed, deze keer viel er weinig tegen in te brengen, de fouten werden wel degelijk gemaakt.”
Beide races in Assen hadden voor Janssen een vergelijkbaar verloop. In de openingsronden wist hij snel heel wat plaatsen te winnen, om vlot bij de middenmoot aan te sluiten. Daarna kwam echter een contact met één van de beruchte bandenstapels aan de chicanes, waardoor de voorkant van zijn Porsche beschadigd raakte. In race 1 zakte hij zo terug naar plek 15 (en zevende bij de rookies), in race 2 betekende een beschadigde radiator het voortijdige einde.
“Kijk, Dréke heeft fouten gemaakt, maar hier was meer aan de hand”, besloot Marc Goossens op zondagavond. “Als 70 procent van de wagens in parc fermé rechtsvoor beschadigd is, dan is er iets fundamenteel mis met de race-omstandigheden. Die bandenstapels aan de chicanes zijn misschien geen goede oplossing om de regels af te dwingen. Ik kom graag in Assen, de Jack’s Racing Day is met zijn vele toeschouwers ook een prachtige meeting, maar de organisatie van de Porsche Carrera Cup Benelux kan niet om het feit heen dat de races hier heel moeilijk te arbitreren vallen. En dat is jammer. Want aan het eind van het weekend krijg je zo een vertekend beeld, waarbij de echte sportieve hiërarchie niet weergegeven wordt.”
De troepen van RedAnt Racing leggen zich nu toe op de voorbereiding van de op stapel staande enduranceraces. Van 22 tot 25 augustus gaan ze aan de slag in de 24 Uur van Zolder, één van de meest populaire enduranceraces van het land