Stienes Longin en Nicolas Saelens zijn met hun #11 Porsche 911 GT3 Cup van Q1 Trackracing halverwege hun eerste seizoen in de GT Cup Europe 2024. Met drie podiumplaatsen op zes races prijkt het duo op de derde plaats in de tussenstand. Voldoende redenen om tevreden terug én vooruit te blikken.
Overwinning in Portimao, podium in Hockenheim (derde) en Spa-Francorchamps (tweede): een mens zou voor minder tevreden zijn. Met 19 punten achterstand op leiders Velasco en Ludwig lossen Stienes Longin en Nicolas Saelens bij hun eerste seizoen in de GT Cup Europe 2024 de verwachtingen dan ook in.
“Als we rekening houden met de twee verplichte schrapresultaten is het verschil zelfs maar 11 punten”, weet Longin. “Maar ik wil niet beginnen zweven. Velasco en Ludwig hebben met hun Ferrari heel wat ervaring en komen ook altijd sterk voor de dag. Niet dat we niet tot het laatst zullen proberen om ze te kloppen, maar als we realistisch blijven moeten we toegeven dat een plaats op het podium in de eindstand ook een meer dan goed resultaat is.”
Zeker in de wetenschap dat dit voor Saelens en Longin het eerste seizoen in de GT Cup Europe is. “Er staan hier een niet onaardig aantal auto’s aan de start, en ik moet toegeven dat dat me deugd doet”, gaat Longin verder. “Dat betekent ook dat er af en toe duo’s met een verrassende prestatie uit de hoek kunnen komen, dus je moet altijd op je hoede zijn. Maar dat maakt het net zo plezant.”
Longin onthoudt nog andere positieve punten uit de eerste seizoenshelft. “Het kan vreemd klinken, maar ik ben er in geslaagd om het Porsche-spook uit mijn hoofd te krijgen”, lacht de Leuvenaar. “Tot voor dit seizoen had ik nog nooit echt agressief met de Cup-versie van de 911 kunnen racen, en dat voelde een beetje als een vloek aan. Hoewel we met een iets andere versie dan de normale Cup-versie racen, is en blijft de Porsche toch heel bijzonder. Bij andere GT’s is het – simpel gezegd – eenvoudig: hoe meer je aanvalt, hoe sneller je gaat. Bij een Porsche is dat niet echt het geval. En er is wel wat nodig om dat onder de knie te krijgen. Het is echt een heel specifieke wagen, en als af en toe blijkt dat ik van het hele startveld de snelste Porsche-rijder ben, dan beleef ik daar heel veel plezier aan.”
Nergens kwam dat beter uit de verf dan in de eerste race in Spa-Francorchamps, toen Stienes op twee ronden tijd een kloof van acht seconden dichtreed, als vijfde aan de slotronde begon, en na enkele uitzonderlijke inhaalmanoeuvres uiteindelijk nog als tweede over de streep kwam. “Op het moment zelf voelde dat niet zo bijzonder aan, maar ik word er nog regelmatig op aangesproken, ja”, grijnst Longin.
De samenwerking met het voor Longin en Saelens nieuwe Q1 Trackracing speelt ook een belangrijke rol in de positieve balans halverwege het seizoen. “Die samenwerking is zeer, zeer goed”, klinkt het stellig. “Ik was aangenaam verrast, ik voel me er ook al zo goed als thuis. Weet je, als je op een professionele manier samenwerkt, dan kan je ook tijd maken voor het menselijke aspect. En als het daar ook klikt, wat bij Q1 Trackracing het geval is, dan voel ik me goed. Zowel op als naast het circuit, wat voor mij ook belangrijk is.”
Er zijn nog drie meetings te gaan dit seizoen, elk met twee races: Le Castellet (20-21 juli), Barcelona (28-29 september) en Monza (19-20 oktober). “Het eerste en laatste circuit ken ik, op Barcelona krijg ik mijn vuurdoop”, besluit Longin. “Maar op basis van wat we in het begin van het jaar heb kunnen presteren kan ik zeker zeggen dat ik er ontzettend naar uitkijk.”