Max Verstappen is als zesde gefinisht in de Grand Prix van Monaco, die een weinig enerverende optocht door de straten van Monte-Carlo bleek. Charles Leclerc (Ferrari) wist zijn pole positie om te zetten in een zege, voor Oscar Piastri (McLaren) en de tweede Ferrari van Sainz. Vanwege een stevige crash tussen Sergio Perez en Kevin Magnussen (Haas) werd de race na de initiële start direct stilgelegd, wat ertoe leidde dat er daarna een oersaaie race volgde.
“Die rode vlag heeft alle opties qua strategie om zeep geholpen, waardoor het banden sparen tot het einde werd en het een saaie race opleverde. Hopelijk is niemand in slaap gevallen”, zegt Max met een knipoog.
Na een moeizame kwalificatie start Max de race door de straten van Monte-Carlo vanaf de zesde positie. Max en de twee Mercedessen gaan van start op de harde compound banden, terwijl de rest van de top tien op mediums staat. Maar nog voor de eerste ronde voltooid is, is het chaos en wordt de rode vlag gezwaaid.
Na een paar bochten raakt Carlos Sainz de McLaren van Oscar Piastri, waarbij de Spanjaard een lekke voorband oploopt en zijn race in bocht vier eindigt. Achter in het veld gaat het tegelijkertijd flink mis tussen Sergio Perez en Kevin Magnussen, die zijn Haas tussen de Red Bull en de vangrail wurmt en daarbij het achterwiel van de Mexicaan aantikt. Wat volgt is een carambolage tussen de muren in het prinsendom, waarbij de RB20 wordt gereduceerd tot een hoopje schroot. Drie wielen en beide vleugels vliegen eraf in een harde crash, maar gelukkig stapt Perez ongedeerd uit. De auto van Magnussen ligt ook eruit en zijn teamgenoot Nico Hülkenberg is eveneens slachtoffer, omdat hij de mêlee niet meer ongeschonden kan ontwijken.
Ook beide Alpine coureurs weten elkaar te raken: Esteban Ocon rijdt over het voorwiel van z’n Franse teamgenoot Pierre Gasly. Tijdens de rode vlag situatie, die drie kwartier duurt, wordt alle rotzooi op de baan opgeruimd.
Bij de herstart heeft iedereen ervoor gekozen om banden te wisselen. Dus nu staan Max en de Mercedessen op mediums en de rest van de top negen op de harde compound. Als de lichten voor de tweede maal doven, weet polesitter Charles Leclerc wederom de leiding te behouden, voor Piastri, Sainz, Lando Norris en George Russell. Max behoudt zijn zesde plek, voor Lewis Hamilton. Ditmaal komt het hele veld ongeschonden de eerste ronde door.
Iedereen gaat proberen zonder pitstops het einde van de race te halen, wat betekent dat niemand voluit gaat, maar banden sparen het devies is. Na twintig ronden ligt de top vier nog bij elkaar, maar is er daarna een gat van tien seconden naar Russell, die gevolgd wordt door Verstappen die over de boordradio laat weten: “Wat is dit saai. Ik had m’n kussen mee moeten nemen.”
In de 52e ronde komt Hamilton binnen en wisselt hij naar de harde band. Max volgt dat voorbeeld en behoudt zo P6. De Nederlander mag dan voluit en is de snelste op de baan (1:15.815), waardoor hij hard inloopt op Russell. In de 61e ronde zit Max achter de Mercedes en zet hij de Brit onder druk, maar eens te meer bewijst Monaco dat inhalen er schier onmogelijk is, want ondanks het grote snelheidsverschil weet Max niet voorbij Russell te komen.
Zo wordt na 78 ronden de finishvlag gezwaaid en wint Leclerc zijn thuisrace in Monaco. Piastri en Sainz completeren het podium, terwijl Max als zesde over de streep komt op een halve tel van Russell, in een ten opzichte van de kwalificatie ongewijzigde top tien.