Aankomend weekend wordt de zesde Grand Prix van 2024 verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Het Catalaanse circuit maakt al sinds 1992 deel uit van de MotoGP kalender en is sindsdien toneel geweest van talloze spectaculaire gevechten.
Het 4,66 kilometer lange Circuit de Barcelona-Catalunya telt acht rechterbochten en zes linkerbochten. Met name de zeer lange bocht 3 en de serie aan rechterbochten aan het einde van de ronden zorgen ervoor dat de rechterzijde van de banden zeer hoge temperaturen te verduren krijgen.
Nadat de Catalaanse Grand Prix vorig jaar in september verreden werd staat deze race nu weer in het voorjaar gepland, zoals voorheen ook het geval was. De weersverwachtingen geven warme en zonnige omstandigheden aan waardoor het voor de coureurs en het materiaal een uitdagend weekend belooft te worden.
Barry Baltus: “Het is een nieuw raceweekend en dat biedt nieuwe kansen. Ik heb de laatste drie races niet goed gepresteerd dus het is tijd om ons vertrouwen weer op te bouwen. Het weekend in Le Mans was goed voor ons maar helaas heb ik het niet kunnen afsluiten met een goed resultaat in de race. Ik denk dat we het goed kunnen doen in Barcelona want het is een circuit waar ik graag rijd. Het wordt interessant om te zien wat er met de banden gebeurt want er is weinig grip. Laten we kijken wat we daar kunnen doen, het belangrijkste is om de race uit te rijden en ons vertrouwen terug te winnen.”
Zonta van den Goorbergh: “Er staan ons twee drukke raceweekenden te wachten met Barcelona en Mugello. Nadat we in Jerez en Le Mans snel waren gaan we met vertrouwen naar Barcelona, ik denk dat we het daar goed kunnen doen. In het verleden was het niet echt één van mijn favoriete circuits maar vorig jaar ging het er best goed. Ik denk wel dat het dit jaar anders zal zijn vanwege de banden, ook omdat we er in een andere periode van het jaar rijden zal het gripniveau anders zijn. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken en we zullen zoals altijd ons uiterste best doen.”
Jarno Janssen – RW-Idrofoglia Racing GP teammanager: “We gaan beginnen aan de eerste ‘double header’ van het jaar, twee raceweekenden achter elkaar. Te beginnen in Barcelona en daarna gaan we door naar Mugello, voor ons een belangrijke periode omdat dit de aanloop is naar onze thuisrace in Assen.
Het Circuit de Barcelona-Catalunya is een klassieke baan waar je met kennis het verschil kan maken, ik denk dat het voor onze rijders geen slecht circuit is. Helaas was de einduitslag van de afgelopen weekenden teleurstellend. We hebben in die weekenden laten zien dat we over de nodige snelheid beschikken maar het komt er op de zondag vooralsnog niet uit. We moeten daar de komende weekenden hard aan werken en ervoor zorgen dat ook op zondag alles op z’n plaats valt.”
Het weekend begint met een vrije training op vrijdagochtend waarna ’s middags de eerste officiële training verreden wordt. Vervolgens vindt op zaterdagochtend de tweede officiële training plaats waarna het duidelijk is welke coureurs er aan Q1 of aan Q2 moeten deelnemen. De kwalificatie begint ’s middags om 13:45 uur met de race over 21 ronden die zondagmiddag om 12:15 uur van start gaat