Max Verstappen heeft de Grand Prix van Emilia-Romagna, na een spannende finish, voor de derde maal gewonnen. De Oracle Red Bull Racing-coureur pakte bij de start vanaf pole positie direct de leiding van de race. Max bouwde in de eerste helft van de race een mooie voorsprong op naar naaste achtervolger Lando Norris, maar in de slotfase waren de banden van de drievoudig wereldkampioen niet meer in goede staat. Norris kon daardoor met rasse schreden inlopen op Verstappen. Het werd nog ongemeen spannend bij de finish, maar de Nederlander had uiteindelijk net genoeg marge om zijn vijfde Grand Prix-zege van het seizoen te behalen. Lando Norris eindigde in zijn McLaren op slechts zeven tienden van een seconde van Verstappen op P2, met Charles Leclerc die voor het oog van de vele Ferrari-fans het podium completeerde.
Na afloop van de race laat Max weten: “Ik heb er alles aan gedaan om te winnen. De hele race moest ik pushen om te proberen een voorsprong op te bouwen. Op de medium compound banden waren we best sterk, maar op de harde banden hadden we meer moeite om te managen. Vooral in de laatste tien à vijftien ronden had ik geen grip en geen temperatuur meer in de banden. Ik gleed veel en ik zag Lando alsmaar dichterbij komen. In de laatste tien ronden ging ik voluit, maar dat is lastig als de banden geen grip meer hebben. Ik kon mij geen fouten veroorloven en moest proberen het beste eruit te halen en de banden onder controle houden. Je moet niks gaan forceren en gelukkig maakten we ook geen fouten. Ik ben erg blij om hier vandaag te winnen!”
Dat hij na de lastige start van het weekend toch de overwinning kon pakken, stemt Max erg tevreden: “Zeker als je niet de snelste bent. We hebben veel veranderd aan de auto. We hadden niet veel informatie toen we de race in gingen, daarom was het op de harde banden voor ons misschien wat lastiger. Maar, als je na de lastige start van het weekend ziet waar we nu staan, kunnen we erg tevreden zijn met een pole en de overwinning. Daar teken ik voor. Je ziet dat McLaren echt heel sterk is, ook al in Miami, dus we moeten wel aan de bak.”
Zoals het hele weekend al het geval is, is het droog en zonnig op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. De complete top tien vangt de 63 ronden tellende race aan op de medium compound banden, terwijl Sergio Perez, die na een teleurstellende kwalificatie vanaf P11 de race moet starten, de eerste coureur op de harde bandencompound is. Fernando Alonso start met zijn Aston Martin vanuit de pitstraat.
Max komt bij de start goed weg vanaf pole en weet als leider de eerste bocht in te gaan, op de voet gevolgd door Lando Norris en Charles Leclerc. Carlos Sainz ligt vierde, met Oscar Piastri op de vijfde plek, terwijl het gehele veld zonder kleerscheuren de eerste ronde doorkomt. Max loopt in de openingsfase stukje bij beetje uit op de achtervolgende Norris. In ronde negen is het verschil al opgelopen tot 2,5 seconden als ondertussen Alexander Albon langzaam over de baan rijdt na zijn pitstop. De rechtervoorband van de Williams is niet goed vastgezet en de Britse-Thai moet een ronde later weer stoppen om zijn band vast te laten zetten. Albon ontvangt een tijdstraf van tien seconden voor het incident.
Perez gaat in ronde achttien door het grind bij Rivazza, maar kan zijn weg vervolgen. Op dat moment heeft Verstappen al vijf seconden voorsprong op Norris. Laatstgenoemde is in ronde 23 de eerste van de koplopers die zijn pitstop maakt. Norris komt als zevende terug de baan op, met een setje harde banden onder de McLaren geschroefd. In ronde 25 maakt Verstappen zijn pitstop. Ook hier worden de medium compound banden ingewisseld voor een setje van het harde soort en de Nederlander komt als vierde terug het asfalt op. In ronde 28 ligt Max weer aan de leiding van de race, nadat de coureurs voor hem ook hun stop hebben gemaakt
Perez rijdt tot ronde 38 door op zijn harde banden en wisselt dan naar de medium compound banden. De Mexicaan komt als elfde terug de baan op, maar op zijn snellere banden maakt hij in de daaropvolgende ronden licht werk van Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg en Yuki Tsunoda, waardoor hij weer op P8 ligt. Aan kop ligt Verstappen op dat moment zeven seconden voor op Norris, maar de Nederlander moet wel op zijn tellen letten, aangezien hij een zwart-witte vlag heeft ontvangen voor het overschrijden van de track-limits.
In de slotfase van de race klaagt Verstappen over de boordradio dat zijn banden niet meer in goede staat zijn. Norris loopt met rasse schreden in op Verstappen, die zijn voorsprong als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Bij het ingaan van de laatste ronde zit de McLaren-coureur zelfs binnen één seconde van Verstappen. Tot een aanval weet Norris echter niet te komen, waardoor Max met slechts 0,7 seconden voorsprong op Norris zijn vijfde Grand Prix-zege van het jaar pakt. Voor Norris is het zijn vierde podium van het seizoen, terwijl Leclerc onder luid gejuich van de Tifosi derde wordt. Oscar Piastri finisht als vierde, met Carlos Sainz op P5. De Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell eindigen op P6 en P7, terwijl Sergio Perez, Lance Stroll en Yuki Tsunoda de top tien completeren.