De succesreeks van RedAnt Racing in de 24H Series lijkt onstuitbaar. Na eerdere overwinningen in Mugello en Spa-Francorchamps bleek de #903 Porsche van Yannick en Ayrton Redant, Kobe de Breucker en Lucas Van Eijndhoven ook in de 24 Uur van Portimão niet te kloppen. Net zoals een paar weken eerder in Spa finishte de #904 Porsche van Peter Guelinckx, Michiel Haverans, Brent Verheyen en Kris Cools op de tweede plaats in de 992-klasse. Opnieuw een indrukwekkende dubbel dus.
En ook een opsteker voor het hele team. RedAnt Racing was afgelopen weekend immers op twee fronten actief, maar nog voor de 24 uurs-race in Portimão op gang werd getrokken, zat het weekend voor de troepen in Spa-Francorchamps er al op. In de Ardennen werd het immers een bewogen start van de Porsche Carrera Cup Benelux voor RedAnt Racing.
“Dréke Janssen had degelijke vrije trainingen afgewerkt, en was vast van plan om in de kwalificaties een goede tijd neer te zetten”, aldus team manager Marc Goossens. “Bij het aansnijden van zijn derde ronde brak de Porsche even uit op de Raidillon. Dréke kon de bolide aanvankelijk nog opvangen, maar belandde uiteindelijk toch in de bandenmuur.”
De Porsche bleek te zwaar beschadigd om dit weekend nog verder in actie te komen. “Dréke werd voor een check-up naar het ziekenhuis overgebracht”, legt Goossens verder uit. “Zo een klap laat wel wat sporen na, maar niets wat niet met wat gezonde rust kan worden hersteld. Ontzettend jammer, want Dréke liet in Spa snel zien dat hij duidelijk progressie had geboekt. Dat werd ook bevestigd door Dirk Werner, die voor de Porsche Carrera Cup Benelux Talent Pool de jonge rijders in de gaten houdt en begeleidt. In die wetenschap trekken we volgende maand naar Zandvoort, voor de échte start van ons seizoen.”
Het kan vreemd klinken, maar de tegenslag bij de start van de Porsche Carrera Cup Benelux zorgde in Portugal alleen maar voor extra vastberadenheid. Van op de tweede (#903) en zesde (#904) positie op de startgrid begonnen de RedAnt Racing-troepen voorzichtig aan de eerste 24 uurs-race van het seizoen.
“Een 24 Uurs-race win je zelden in de openingsuren”, stelt teameigenaar Bert Redant. “We hadden op beide wagens een afstelling die over het hele verloop van de wedstrijd zijn vruchten zou afwerpen. Zeker in de koelere nachturen zouden we er ons voordeel mee doen.”
De #903 kwam zelfs nog voor het vallen van de nacht al aan de leiding te liggen. “Een klein gelukje bij de timing van een tweede Code 60 (na vijf uur wedstrijd, red.) liet ons toe voorbij de leiders van RedCamel te schuiven”, geeft Redant toe. “Maar nadien reden we er ook van weg. Op het moment dat zij hun technische problemen kregen lagen we al twee ronden voor. Onze Porsches waren trouwens de enige van de tien 992’s die aan de start stonden die probleemloos de 24 uur konden volmaken. Niet alleen achter het stuur, ook in de garage en in de pitbox levert onze crew dus schitterend werk, en daar ben ik best trots op.”
Met nog iets meer dan zes uur op de klok schoof ook de #904 naar de tweede plaats. “De wagen was eerder bij het dubbelen door een GT3 geraakt”, legt Redant uit. “Verder liepen ze ook nog wat straftijd op, maar de jongens zijn er blijven in geloven en gingen heel diep om naar een podiumplaats te rijden. Ze werden verdiend beloond voor hun inspanningen.”
En hoe. Met een tweede dubbel op drie races verstevigen beide RedAnt-bolides hun koppositie in de tussenstand van de 992-klasse van de 24H Series. Met nog twee races te gaan – de volgende is de 12 Uur van Misano begin juli – zorgt dat voor een hele mooie uitgangspositie voor de tweede helft van het seizoen