AL SALAMIYA – Mitchel van den Brink heeft in de derde etappe van de Dakar Rally goede zaken gedaan. De coureur uit Harskamp nestelde zich in de top van het dagklassement.
De vierde plaats betekende dat de equipe van Eurol Rally Sport ook progressie maakte in het klassement. De formatie staat nu zevende in de algemene rangschikking. Martin van den Brink verloor vandaag heel veel tijd, maar is nog in de race.
Na een dag vol tegenslagen gooiden Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol vandaag alle schroom van zich af. Ales Loprais won de etappe. Janus van Kasteren moest na drie dagzeges genoegen nemen met de derde plaats. De Brabander moest ook Martin Macik voor zich dulden en raakte de leiding in het algemeen klassement kwijt. De Tsjech Loprais leidt de dans in Saoedi-Arabië met 3 minuten en 15 seconden voorsprong op Van Kasteren. Macik volgt op 13m29s. Mitchel, die Michiel Becx in het klassement passeerde, heeft 1u 25m 50s achterstand op de koploper.
‘Het was echt een sloopdag’
De klassering van vandaag geeft de jonge Harskamper weer moed. Toch verliep ook de derde rit niet helemaal zonder problemen. ,,Het was een zware proef voor het materiaal. Echt een sloopdag. In het eerste deel verloren we de zijkist. We zijn gestopt om alles te controleren. Dat heeft wel wat tijd gekost. Maar naast de vele paden met grote stenen kregen we ook mooie duinen voorgeschoteld.’’
In dat terrein is Mitchel in zijn element en bewees dat ook vandaag. ,,We hebben in de duinen sectie heerlijk gereden. We haalden daar onder andere Huzink en Valtr in. Ook konden we daar veel auto’s passeren. We hadden daarna geluk dat we een groot stuk vrij zicht hadden en dus geen last van al het stof van de auto’s voor ons. Daar hebben we veel tijd goedgemaakt. We hebben, buiten het verlies van de kist, geen technische problemen gehad.’’
Twee uur service
Na de finish werd de Iveco Powerstar direct in een alternatief servicepark geparkeerd. ,,De monteurs hadden twee uur de tijd om alles te doen wat nodig was. Ze hebben keihard gewerkt en de truck is klaar voor het tweede deel van de marathon,” zo liet Mitchel aan het begin van de avond weten. ,,Wij verblijven in een afgesloten marathon-bivak. Daar mogen alleen de rijders komen. Morgen is het afsluitende deel van de marathon. We gaan er weer voor.’’
Op het moment dat Mitchel het serviceterrein verliet, was vader Martin van den Brink nog niet over de finish. De monteurs van Eurol Rally Sport mogen vanavond ook twee uur aan de truck met nummer 606 sleutelen. Martin, Jan van der Vaet en Richard Mouw zetten daarna ook koers richting het afgesloten bivak om daar hun tentje in te duiken en morgen de marathon-etappe te voltooien.
Martin en zijn manschappen fungeerden vandaag ook nog als wegenwacht. De laatste 200 kilometer trok de equipe in de Iveco T-Way de Arcane van Lex Peters en Wouter de Graaff over het parcours. De Graaf, navigator van debutant Peters, was in het verleden meerdere jaren navigator voor Martin.
Morgen krijgen de equipes een lang verbindingstraject (totaal 332 kilometer) voor de kiezen. De special is bijna 300 kilometer. De snelle proef wordt een beproeving voor de navigators. Daar schuilt dinsdag, in het relatief korte tweede deel van de marathon-etappe, het grote gevaar