Dit weekend wordt de twintigste Grand Prix van het seizoen verreden op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Zoals gebruikelijk is het circuit aan de oostkust van Spanje de laatste op de kalender waar Barry Baltus en Zonta van den Goorbergh na een teleurstellend resultaat in Qatar sterk hopen terug te komen.
Het 4,01 kilometer lange Circuit Ricardo Tormo is een ander circuit dan alle anderen op de Grand Prix kalender. Met negen linkerbochten en vijf rechterbochten wordt de linkerzijde van de banden veel meer gebruikt maar is het aan de andere kant noodzaak om alert te blijven en niet te crashen vanwege een koude rechterzijde van de band. Het circuit is als het ware een ‘stadion’ waarbij vrijwel alle gedeelten van de baan te zien zijn vanaf de tribunes.
Vorig jaar stond Barry Baltus niet aan de start in Valencia vanwege zijn daarvoor opgelopen blessure. Zonta van den Goorbergh was er destijds wel bij maar verre van fit vanwege een blessure waarmee hij toen kampte. Nadat de Belg en de Nederlander zich in Qatar rechtstreeks plaatsten voor Q2 en lieten zien dat ze een goed tempo beschikten kwam dat er in de race niet uit. Hierdoor zijn de coureurs en het team zeer gemotiveerd om het seizoen 2023 dit weekend in Valencia op een goede manier af te sluiten.”
Barry Baltus: “Ik ben erg gemotiveerd voor dit weekend in Valencia. Ik heb hier vorig jaar niet gereden vanwege een blessure maar het is een circuit waar ik graag rijd. Ik kan niet wachten om weer de baan op te gaan. Vorig weekend was niet slecht maar ook niet geweldig want uiteindelijk hebben we geen punten gescoord in de race. Er zullen dit weekend veel mensen komen om ons te steunen en ik heb er alle vertrouwen in dat ik goed kan presteren. Laten we er samen een sterke laatste race van het jaar van maken.”
Zonta van den Goorbergh: “Het is seizoen is alweer bijna ten einde, we hebben nog maar één wedstrijd te gaan waarmee ik het jaar op een mooie manier hoop af te sluiten. In Qatar hadden we op zich best wel een goed weekend alleen ging de race niet zoals we gewild hadden. We hadden in ieder geval wel de snelheid en daar gaan we nu op verder. De bedoeling is dat we die lijn nu ook doortrekken naar de zondag. Na het laatste raceweekend van het jaar hebben we op maandag nog een belangrijke test met de Pirelli banden voor volgend seizoen. We gaan ons uiterste best doen om er een goed weekend van te maken.”
jarno Janssen – Fieten Olie Racing GP teammanager: “We staan alweer voor de laatste race van het seizoen, het is haast niet te geloven hoe snel het is gegaan sinds het begin in Portugal. Zoals altijd is Valencia de afsluiter van het seizoen en dit jaar is dat behoorlijk laat zo aan het einde van november. Dat kan qua weersomstandigheden voor problemen zorgen maar de voorspellingen geven aan dat het zonnig en zo’n 19°C wordt dus dat is prima. Ik denk dat onze rijders na Qatar gebrand zijn om het seizoen op een goede manier af te sluiten. De race aldaar was toch een beetje een teleurstelling, we hadden namelijk het gevoel dat we met allebei punten hadden kunnen scoren. Dat is uiteindelijk niet gelukt dus ik denk dat ze erop gebrand zijn om dat in Valencia wel te doen.
Na de Grand Prix begint op maandag meteen het nieuwe seizoen met een ééndaagse test op de nieuwe Pirelli banden. Pirelli wordt de nieuwe bandenleverancier in onder andere de Moto2 klasse dus dat gaat een belangrijke test worden om informatie te verzamelen die we in de winter moeten gebruiken voor onze voorbereiding van het volgende seizoen.
Terugkijkend op het seizoen hebben we hoogtepunten en tegenslagen gehad maar ik denk dat we uiteindelijk best wel tevreden mogen zijn met de progressie die we geboekt hebben. Zonta heeft grote stappen gemaakt en is op een niveau gekomen dat hij iedere race competitief genoeg kan zijn om in de punten te rijden. Datzelfde geldt voor Barry maar helaas lukt dat nog niet altijd. Dit zijn dingen waar we samen in de winter keihard aan moeten werken. We willen volgend jaar een grote stap maken en een vaste waarde worden in de top tien.”
Op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia wordt het gebruikelijke Europese tijdschema aangehouden. Dat betekent dat het laatste raceweekend van 2023 begint met twee trainingen op vrijdag en een training op zaterdagochtend, waarna de kwalificatie zaterdagmiddag om 13:45 uur wordt verreden. De race over 22 ronden gaat zondagmiddag om 12:15 uur van start.