Lukas Stiefelhagen maakt indruk in Zweden

5 september 2023  

Leersum – Autocoureur Lukas Stiefelhagen (16) uit Leersum heeft veel indruk gemaakt tijdens
zijn debuut in elektrisch autoracen op Ring Knutstorp in Zweden. Tijdens zijn eerste deelname
aan de NXT Gen Cup behaalde hij ‘pole position’ en streed hij al mee in de voorhoede van het
deelnemersveld.

De NXT Gen Cup is ’s werelds eerste ‘100% elektrische junior touring car cup’. In deze cup wordt geracet met de elektrische LRT NXT1, gebaseerd op de Mini Cooper SE. Dit is een 1.200kg wegende, voorwiel aangedreven raceauto. De 125kW elektrische aandrijving genereert omgerekend zo’n 200pk. Een ‘push-to-pass knop’, die je maximaal twee keer tijdens een race mag gebruiken, levert kortstondig nog eens een extra 30pk op. De topsnelheid is begrensd op 200 km/uur. Er zijn 18 deelnemers in de leeftijd van 15 tot en met 24 jaar.

De cup is dit jaar gelanceerd. Op de kalender staan verschillende circuits in Zweden en in Duitsland. De vijfde wedstrijd van de cup werd gehouden op Ring Knutstorp in zuid-Zweden. Met zijn hoogteverschillen en technische bochten vormt
het volgens de organisatie het meest uitdagende circuit van het seizoen, ook wel ‘Zwedens mini-Nürburgring’ genoemd. De elektrische klasse draaide er op donderdag 31 augustus en vrijdag 1 september mee in het tweedaagse programma
van het ‘Scandinavian Touring Car Championship’ (STCC). Lukas kreeg de kans om aan deze editie mee te doen, mogelijk gemaakt door zijn sponsors LKQ, Company Fits, en Urban Events, die op het vlak van ‘EV racen’ hierin met hem samenwerken, en met ondersteuning van Bas Koeten Racing

Vooraf had Lukas zichzelf realistische doelen gesteld: “Ik wilde vooral ervaring op gaan doen met elektrisch autoracen en de NXT Gen Cup leren kennen. Gezien het sterke deelnemersveld, met coureurs die er al vier wedstrijden op hadden
zitten, had ik me heel tevreden gesteld met een top 10 resultaat. Ik had nog nooit in een elektrische auto gereden, had zelfs nog nooit een auto zonder ABS bestuurd, en was nog nooit op dit circuit geweest. Dus alles was helemaal nieuw
voor me”, legt Lukas uit. Ook het remmen met de linkervoet was iets dat hij nog niet eerder in een auto had toegepast.

Zijn voorbereiding in Nederland bestond uit het doornemen van de diverse handleidingen over het bedienen van de auto, het bestuderen van de reglementen, en het oefenen op de simulator. Op de woensdagavond vond er op Ring
Knutstorp eerst een ‘briefing’ en vervolgens een ‘track walk’ plaats, tijdens welke de coureurs samen met hun engineers’ de circuit ‘layout’ konden doornemen. In de loting was de auto van cupsponsor Schunk aan Lukas toegewezen. Voor de komende twee dagen stonden twee vrije trainingen, een kwalificatie, en twee races op het programma.

De eerste vrije training op de donderdag werd door Lukas vooral gebruikt om de auto en het circuit te leren kennen. Hij oefende met het inremmen van de bochten, deed een aantal proefstarts, en probeerde de ‘push-to-pass’ knop uit. In tegenstelling tot de eerste training, werd de tweede training op een natte baan gereden. Tijdens deze sessie heeft Lukas zich op de rondetijden gericht, en kwam onder lastige omstandigheden meteen met een snelle derde tijd terug op de ‘paddock’.


De regen werd die middag steeds intenser. Ook de kwalificatie zou op een kletsnatte baan gehouden gaan worden. Het
werd een chaotische en spectaculaire sessie met maar liefst vier rode vlaggen. “Elke keer had ik de snelste tijd in de eerste sector, en elke keer moest ik mijn ronde weer afbreken omdat er een rode vlag werd gezwaaid. Na de vierde rode vlag had nog niemand een goede tijd neer kunnen zetten. Het moest in twee rondes gaan gebeuren. Gelukkig lukte het
me om mijn auto te laten rollen op de natte baan, net zoals ik al geoefend had in de tweede vrije training, en wist ik de snelste tijd te pakken!”, aldus een trotse Lukas.


Met deze ‘pole position’ mocht Lukas vooraan starten voor de eerste race op de vrijdag. Ook nu was de baan nat. “Ik had een slechte start met veel ‘wheelspin’. Daardoor had ik na de eerste bocht al twee plekken verloren”, vertelt Lukas over zijn eerste wedstrijdstart. Maar hij kwam langzaam terug, totdat hij zich met nog vijf rondes te gaan verremde.
“De tweede plek kwam in zicht, en ik remde te hard voor bocht 1, waardoor ik van de baan ging door het grind”. Gelukkig kon hij de auto onder controle houden en na de grindbak weer de baan op komen om de race vanaf een zevende plek te vervolgen. Uiteindelijk kwam Lukas knap als vijfde over de finish.