Het was twee dagen werk, maar dan heb je ook wat. In het bivak van Riyadh is Gerrit Zuurmond aan het einde van de rustdag in zijn nopjes. De motor van de Rainbow MAN loopt weer als een zonnetje en is helemaal klaar voor de laatste vijf dagen van de Dakar Rally 2023.
Met een goed gevoel en vol vertrouwen keek Zuurmond hoe de monteurs de laatste dingetjes nog in orde maakten. “Er is hard gewerkt”, zag hij. “Behalve een nieuwe zuiger hebben we preventief ook de injector vervangen. Dat ging ook niet zomaar, want wij hebben een aangepaste motor dus we hadden speciale toestemming nodig van MAN om die injector te plaatsen.”
Toen alles was vervangen, kwam ook de FIA nog een kijkje nemen. Juist de Rainbow-truck is interessant, omdat dit een aangepaste truck is die geen standaardmotor heeft. Een paar uur eerder had teammanager Simon Koetsier met vertegenwoordigers van andere truckteams met de FIA aan tafel gezeten. “Er komen nieuwe regels vanaf 2024 en die kunnen grote gevolgen hebben voor kleine teams als dat van ons”, legt Koetsier uit. “Zo moeten straks de motor en de cabine van hetzelfde merk zijn en moeten de brandstoftanks standaard zijn. Dat kan ingewikkeld zijn. Het is wel positief dat ze nu met ons om de tafel gaan zitten en luisteren naar de praktijk. Ze hebben onze truck bekeken aan de hand van de nieuwe regels en dan blijkt dat sommige dingen moeten worden aangepast en andere dingen juist niet aangepast mogen zijn.”
Maar dat zijn zorgen voor later. De truck zoals die nu is, mag gewoon weer van start. Buiten competitie weliswaar, want er is een dag niet gereden, maar dat vindt Zuurmond niet zo erg. “Geen medaille krijgen is jammer, maar het mooiste waarvoor we hier zijn is toch het rijden en de prestatie. Dat wordt er niet minder door.”