Vandaag alweer de vijfde etappe in deze Dakar rally. Na een verbindingsroute over 145 kilometer startte een special stage van 374 kilometer met vooral duinen. De etappe staat te boek als het rondje Ha’il – Ha’il. Het bivak hoefde niet te worden verplaatst en de equipes die nog in wedstrijd zijn mochten na de proef nog een verbinding overbruggen van 130 kilometer om de gekwetste voertuigen weer in handen van de monteurs te geven
Na de baaldag van gisteren gingen Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald er weer vol goede moed voor zitten. Cabine in, riemen vast en gaan. De als tiende gestarte equipe van Boss Machinery Team De Rooy Iveco trok meteen ten aanval en kwam op het eerste waypoint al met de vierde tijd door. De tijden op het tweede waypoint gaven aan dat ze de snelste waren en gedurende de etappe breidde de voorsprong steeds verder uit
Het ging zeer voortvarend en de motor had er zin in. Dat de heren in de Iveco na de hel van gisteren echter niet meteen de hemel bereikten, was te danken aan een lekke band vlak voor waypoint acht. De opgebouwde voorsprong van zo’n vijf minuten verdampte tijdens de bandenwissel en zo kwam de truck met startnummer 502 uiteindelijk als derde snelste aan de finish met een achterstand van 3 minuten en 24 seconden op dag winnaar Ales Loprais. De Tsjech kon zo zijn voorsprong in het algemeen klassement ietsje uitbreiden
Janus van Kasteren over de etappe van vandaag: “Voor de stop, de eerste tweehonderd kilometer waren level 1 duinen. Dat zijn dus de makkelijkste, maar wel met heel zwaar zand. Heel veel knippen, knippen, knippen. Plankgas eroverheen en overal afsnijden. We hebben heel veel motorfiets sporen gevolgd. Alles klopte vandaag. De truck deed het super goed. We gingen als een gek, maar een kapot bandje. Tja, daar hebben we een minuutje zeven of acht mee verloren natuurlijk. Dat is wel jammer, anders hadden we dus toch een keer die dag overwinning. Maar die komt er nog wel. Oh ja; nog een veerblad kapot rechtsvoor, maar daar hebben we verder geen last van gehad.” Marcel Snijders wist nog te melden dat het wat navigatie betreft vandaag niet moeilijk was: “Sporen volgen én het belangrijkste; de gevaren op tijd aangeven.”
Zo kan Boss Machinery Team De Rooy Iveco terugkijken op een prima dag en dat geeft de burger moed voor een succesvol vervolg in deze zwaarste rally ter wereld