ALULA – Martin van den Brink heeft zich in de tweede etappe aan het front gemeld. De rijder van Eurol Team De Rooy Iveco zorgde met de derde plaats voor de derde podiumplaats op rij voor het team
Mitchel van den Brink, die twee dagen achter elkaar op het podium eindigde, kreeg vandaag de nodige tegenslag te verwerken. De jonge coureur uit Harskamp verloor veel tijd door onder andere een serie lekke banden. Het sportieve leed van Mitchel werd binnen het team van De Rooy in eerste instantie verzacht door de etappewinst van Janus van Kasteren. In de kleuren van Boss Machinery Team De Rooy Iveco was de Brabander veruit de snelste in de etappe over 430 kilometer. Na afloop moest Van Kasteren de dagzege helaas inleveren. Volgens de organisatie heeft de equipe een waypoint gemist. De vaste straftijd is een kwartier. Zodoende ging Ales Loprais met een verschil van 1m50s met de etappewinst aan de haal.
Op de gevarieerde klassementsproef van Sea Camp naar Alula moest Martin 6m11s toegeven op de Tsjech. Na de technische problemen in het begin van de rally kan Van den Brink senior tevreden terugkijken op de etappe van maandag. De verschillen in het dagklassement zijn groot en voor veel equipes was het bijltjesdag
Voornaamste slachtoffer is Vick Versteijnen. De teamgenoot van Martin en Mitchel moest de Boss Machinery Iveco in het bivak laten staan. De schade aan de motor kon na de eerste etappe niet meer gerepareerd worden om de Dakar Rally vandaag te vervolgen. Naast Mitchel beet ook klassementsleider Martin Macik vandaag in het stof. De Tsjech verloor bijna 1 uur en 20 minuten op Ales Loprais.
Goede zaken in klassement
In het algemeen klassement deden Martin, navigator Erik Kofman en Richard Mouw goede zaken. De ervaren coureur staat nu vierde in het algemeen klassement. De achterstand op koploper Loprais is 35m20s. Van Kasteren is tweede en de Tsjech Jaroslav Valtr staat derde op 16.04. “Het was een zware, maar boeiende dag. Op de vele paden met keien is de kans op een lekke band groot. We hebben vandaag 5 minuten stil gestaan bij Mitchel om hem een band te geven. Verder zijn we uit de problemen gebleven,’’ aldus Martin, die wel een dikke duim heeft overgehouden aan de race over de keien. “Ik kreeg mijn duim tussen het stuur. Dat kan gebeuren op een proef met zoveel hobbels en gaten.’
De equipe van Martin was als één van de weinige formaties voor het donker uit de proef. “Veel teams misten vandaag een waypoint. Voor ons is het jammer dat Mitchel veel tijd verliest. Hij heeft een extra band gekregen van Gerrit Zuurmond en moet het verlies zien te beperken. Maar net als alle overige teams moeten zij ook in het donker de proef afmaken
Vier lekke banden verpesten de dag van Mitchel van den Brink
Lang gewacht, maar blij met de hulp van Gerrit Zuurmond’
ALULA – Mitchel van den Brink heeft in de tweede etappe veel tegenslagen overwonnen en de schade weten te beperken. De rol van de jonge Harskamper is allesbehalve uitgespeeld
In de tweede etappe van de Dakar Rally 2023 veroverde Martin van den Brink zijn eerste podiumplaats. De derde positie van vandaag is tevens goed genoeg voor de vierde plaats in het algemeen klassement. Mitchel eindigde als achttiende en staat in het algemeen klassement nu elfde
Eurol Team De Rooy Iveco rijder Mitchel van den Brink had op de eerste twee dagen het zoet van een podiumplaats al mogen proeven. Vandaag kwam de 20-jarige Harskamper in aanvaring met de pechduivel. In het dagklassement werd de equipe, met ook Moi Torrallardona en Jarno van de Pol aan boord, uiteindelijk achttiende op 2 uur 24 minuten en 34 seconden. In het klassement duikelde Mitchel van de derde naar de elfde plaats. De achterstand van 2.28.51 biedt echter nog volop perspectieven. De komende dagen kunnen en zullen ook andere teams geconfronteerd worden met tegenslagen. “Na twee uitstekende dagen ging het vandaag minder goed,’’ aldus Mitchel, die het verlies op een goede manier kon accepteren. “Het hoort er een beetje bij. Soms heb je zo’n dag dat het tegenzit. Wij hebben vier lekke banden gehad en niemand van ons weet precies waarom.
De eerste twee banden waren al snel aan de beurt. “We hebben twee reservebanden bij ons dus vanaf dat moment hebben we op eieren gereden. Toch reed ik daarna nog twee keer lek. De derde band kreeg ik van pa bij de neutralisatie. We hebben toen nog 40 kilometer kunnen rijden met zijn band. Ik deed nog tandje terug om niet lek te rijden, maar toch gebeurde het. We moesten toen lang wachten en hebben van Gerrit Zuurmond een band gekregen. We hebben ongeveer anderhalf uur gewacht. Het veld van de trucks ligt ver uit elkaar. Wij begonnen als derde en na de top vijftien is het soms lang wachten op een rijder. Ik ben toch super blij met de hulp van het team van Zuurmond. We zijn tevreden dat we de finish hebben gehaald en ondanks de lekke banden de achterstand binnen de perken hebben gehouden.’’
Mitchel en zijn manschappen, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol, blijven optimistisch voor het vervolg. “De rally is nog lang en iedereen kan een slechte dag hebben. Wij hopen vooral volgende week in de duinen alsnog toe te kunnen slaan