Max Verstappen is derde geworden in de Grand Prix van Monaco. De Nederlander ving de wedstrijd in het prinsdom – die vanwege hevige regenval ruim een uur later dan gepland van start ging – aan vanaf de vierde plaats en wist tijdens de pitstops een plekje naar voren te schuiven ten koste van Charles Leclerc. De race werd na een crash van Mick Schumacher nogmaals stilgelegd, waarna een sprint tot het einde volgde. Verstappen gaf zijn derde plek niet meer uit handen mocht daarmee voor de 65e keer in zijn Formule 1-carrière het ereschavot beklimmen. Sergio Pérez won de Grand Prix voor Oracle Red Bull Racing, met achter zich Ferrari-coureur Carlos Sainz op P2.
“Ik heb mijn best gedaan en er het maximale uitgehaald”, laat Max na afloop van de race weten. “Door de rode vlag tijdens de kwalificatie gisteren moest ik als vierde starten, maar we hebben het als team erg goed gedaan met de strategie zodat we uiteindelijk voor de Ferrari’s konden komen. Het hele team kan erg tevreden zijn met dit resultaat op een hectische zondag. Ik had gisteren niet verwacht mijn puntenvoorsprong uit te breiden, dus dat is erg positief.”
Vanwege de uitgestelde start en een rode vlag was het geen doorsnee wedstrijd. Het is dan ook belangrijk om scherp te blijven: “Vooral als het nat is en je hier nog niet vaak in de regen hebt gereden, is het belangrijk om je focus te houden. Het was heel glad, vooral op de regenbanden hadden we geen grip. Je moest supervoorzichtig zijn. Op de intermediates ging het wel even heel goed, maar dan rijd je de voorbanden al snel op. Het is erg makkelijk een fout te maken, maar gelukkig gebeurde er op de crash van Mick na niks geks.”
Max kwam tegelijk met Perez de pits binnen om naar slicks te wisselen. “Dat was zo gepland”, legt Max uit. “Als je doorrijdt op intermediates verlies je teveel tijd. Dat was eigenlijk onze enige optie. Ik denk dat we als team de juiste beslissingen gemaakt hebben vandaag. Al met al was het een prima dag. Ik ben ook erg blij voor Checo”, aldus de regerend wereldkampioen.
Vlak voor de start van de race begint het flink te regenen, waardoor de droogweerbanden worden omgeruild voor de full wets. De wedstrijdleiding besluit de start zelfs met een kwartier uit te stellen en de opwarmronde achter de safety car te laten beginnen. Op het moment dat Bernd Mayländer wegrijdt en het veld aanvoert, begint het echter weer harder te regenen. Na twee rondjes achter de safety car wordt de rode vlag getoond en keren de twintig Formule 1-bolides terug naar de pitstraat.
Het duurt tot 16:05 uur voordat de regen is gestopt en de wedstrijd achter de safety car van start gaat. Aan het eind van de tweede ronde wordt het veld losgelaten. Charles Leclerc duikt als eerste Sainte Devote in, met daarachter Carlos Sainz, Sergio Pérez, Lando Norris en George Russell.
De regen blijft uit, waardoor het asfalt langzaam maar zeker opdroogt. In ronde zestien is Sergio Pérez de eerste van de topteams die de full wets inruilt voor een setje intermediates. Twee ronden later komen ook Max Verstappen en raceleider Charles Leclerc naar binnen, die als respectievelijk vierde en derde weer het circuit op rijden. Carlos Sainz wil daarentegen blijven doorrijden op de full wets tot het droog genoeg is voor slicks. De Spanjaard wisselt aan het einde van ronde 21 naar een setje droogweerbanden. Teamgenoot Leclerc volgt hetzelfde voorbeeld, maar valt in de hectiek terug naar de vierde plaats. De Red Bulls duiken een ronde later naar binnen. Sergio Pérez neemt de leiding in de wedstrijd over, terwijl Max nét voor Leclerc de baan weer op komt.
In ronde 27 zien we Mick Schumacher bij de zwembadsectie hard van de baan gaan. De Duitser kan ongedeerd uitstappen, maar de Haas is door de crash in tweeën gebroken en daarmee compleet afgeschreven. Na een korte VSC-periode besluit de wedstrijdleiding de safety car naar buiten te sturen tot de auto en de brokstukken uit de weg zijn. Omdat de bandenstapels gerepareerd moeten worden wordt de wedstrijd even later zelfs stilgelegd.
Om 17:15 wordt de race hervat en verlaten de coureurs onder leiding van de safety car de pitstraat. Deze komt aan het einde van ronde 32 naar binnen, waarna Sergio Pérez het tempo mag bepalen. De Mexicaan behoudt de leiding bij de herstart en vormt samen met Carlos Sainz, Max Verstappen, Charles Leclerc, George Russell en Lando Norris de top zes.
Vanwege de uitloop wordt besloten de wedstrijd om 18:00 uur af te vlaggen. Sergio Pérez komt tijdens de sprint naar de finish enorm onder druk te staan van Carlos Sainz, maar de Mexicaan weet zijn RB18 breed te houden en de winst veilig te stellen. Sainz wordt tweede, met achter zich Max Verstappen die het podium mag completeren. Charles Leclerc loopt wederom een overwinning in zijn thuisland mis en finisht als vierde. George Russell, Lando Norris, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Sebstian Vettel completeren de top tien.