De editie 2022 van het New Race Festival mag door PK Carsport met gouden letters in de geschiedenis van het team worden ingeschreven: voor het eerst wist een GT2-bolide van de nieuwe generatie een Belcar-race te winnen. Peter Guelinckx, Bert Longin en Stienes Longin wisten met hun Audi R8 LMS GT2, en ondanks enkele tegenslagen, de seizoensopener van het nationale uithoudingskampioenschap op hun naam te schrijven.
Voor de start van het seizoen 2022 van het Belcar Endurance Championship was één van de grote vraagtekens hoe de wagens van de GT2-klasse zich zouden verhouden tegenover de andere bolides uit de GTA-klasse, in casu de Porsches 991 en 992 Cup en de Lamborghini’s Huracan. Uitstekend, zo bleek na de kwalificaties: de PK Carsport Audi R8 LMS GT2 wist meteen de pole te veroveren. Wat niet wil zeggen dat het daarna makkelijk liep.
“Ik had een goede start, maar net iets té goed, zo bleek achteraf”, doet Bert Longin het relaas. “De startprocedure van de Belcar is net iets anders dan die van de Fanatec GT2 European Series, waar we ook met deze wagen actief zijn. Maar dat is geen excuus, ik maakte een fout en de toegekende drive-through straf was dus terecht.”
De rijstint van Longin sr. werd iets ingekort, omdat een tussenkomst van de safety car een vroegere rijderswissel heel opportuun maakte. Peter Guelinckx nam het stuur over, waarna Stienes Longin de slotstint afwerkte. “Bij de laatste pitstop hadden we wat pech, want vijf minuten na onze wissel kwam de safety car opnieuw voorrijden, waardoor onze timing niet echt ideaal bleek”, vertelt Stienes Longin.
Toch wist Longin jr. in het slotuur een meer dan degelijke voorsprong bij elkaar te rijden, om de hele Belgium Racing-Porsche armada uiteindelijk ruim voor te blijven. “Dat leek makkelijker dan het was”, doet Longin het relaas. “Ik heb me echt dubbel geplooid om onze voorsprong uit te breiden. Iets wat niet makkelijk bleek, want de bandenslijtage bleek niet min.”
Een analyse die werd bevestigd door Peter Guelinckx, die in Zolder zijn eerste algemene Belcar-zege wist te veroveren. “Na drie of vier ronden hadden de banden inderdaad hun beste tijd gehad”, stelde Guelinckx. “Wat er voor zorgde dat we de Audi echt met fluwelen handschoenen moesten aanpakken. In tegenstelling tot de Porsches of de Lambo’s konden wij niet hard op de boordstenen aanvallen, en ook niet hard in de remmen gaan. Anders hadden we gewoon het einde niet gehaald. Dus als antwoord op de vraag of het lastig was: ik was bekaf aan het eind van mijn stint. Maar dat maakt de voldoening extra groot.”
De Audi R8 LMS GT2 was de enige PK Carsport-bolide die op zondag aan de start kwam. De BMW M2 CS van Andy Peelman, Junior Planckaert en Jurgen Van den Broeck moest al na de vrije training definitief naar de kant, na een harde klapper van laatstgenoemde. “Een harde les”, stelde Van den Broeck eerlijk. “Ik verloor de controle in mijn outlap, allicht door te koude banden. Blijkbaar is de wagen daar gevoelig aan. Het is uiteraard jammer voor het hele team, maar we zullen er zeker onze lessen uit trekken.”
Andere les die na het New Race Festival mag worden getrokken: de ‘nieuwe’ versie van het Belcar Endurance Championship – zonder prototypes – slaat aan bij de fans. Er waren in Zolder een pak toeschouwers aanwezig. “Eigenlijk hoeft dat niet te verwonderen”, besluit Stienes Longin. “Tot vorig jaar kon een autosportfan een onbekende vleugel met Honda-motor bewonderen, nu herkennen ze toch een Audi R8 in onze auto. En in de race gaat iedereen voortdurend voluit, zonder in te houden. Dat maakt het geheel uiteraard ook een pak aantrekkelijker.”