Assen – Het tweede volledige seizoen in de BMW Racing Cup, met 7 races op de circuits van Zandvoort en Assen op de kalender, werd in Assen afgetrapt met twee spannende races. Onder zomerse omstandigheden maakten niet minder dan 25 BMW’s M240i hun opwachting op het prachtige snelle TT-circuit van Drenthe. De lentekriebels speelden enkele coureurs parten, waardoor vooral in de eerste race van de dag het onderlinge contact niet werd geschuwd… Toch overheerst sportief gedrag in de BMW Racing Cup en wordt na de race met een welgemeend ‘sorry’ en een drankje tijdens de prijsuitreiking de vriendschap weer getekend. Bij de strijd in deze snelle raceklasse staan respect voor elkaar en plezier in het racen centraal.
De BMW Racing Cup werd midden in de coronacrisis in 2020 gelanceerd en bleek meteen een succes. Inmiddels zijn er zo’n 85 auto’s voor de cup gebouwd door DayVtec Engineering en deze BMW’s M240i werden geleverd door Dusseldorp BMW Den Haag, onderdeel van de Dusseldorp Automotive Groep met 8 vestigingen in Nederland. Dusseldorp is als dynamische BMW dealer al actief sinds 1959 en treedt voor het tweede achtereenvolgende seizoen op als exclusief partner van de BMW Racing Cup.
Ook dit seizoen is er weer een flink aantal nieuwkomers in de klasse, die het meteen moeten opnemen tegen een paar ervaren BMW-coureurs. Zo verdedigen de kampioenen van vorig jaar, Henk Maassen van de Brink en Robin Vogel (AM-categorie) en Paul Meijer (Pro-AM) hun titels met verve. Maar alle deelnemers moeten vooral op hun hoede zijn voor de pas 15-jarige Flynt Schuring, die vorig seizoen al liet zien dat hij de snelheid er goed in heeft zitten. Naast DayVtec Engineering, MDM Motorsport en Hans Weijs Motorsport voegt in 2022 ook Johan Kraan Motorsport zich bij de technische partners en runt het team uit het Gelderse Wapenveld BMW’s voor enkele nieuwe coureurs in de cup.
Tijdens de kwalificatietraining was Flynt Schuring meteen de snelste coureur op de baan en hij pakte voor beide races pole-position. Alex Lesscher gaf 0,388 sec toe op Schuring, terwijl Jules Grouwels de derde tijd opeiste. In Race 1 wist Schuring meteen de leiding te pakken, maar hij werd op de huid gezeten door Alex Lesscher. Lesscher ging uiteindelijk als eerste over de finish, maar hij liep 2 strafseconden op, omdat hij te kort stilstond bij de verplichte pitstop. Zo won Flynt Schuring, met Lesscher op plek twee en Mark Jobst en Maxim Oosten op de derde plaats. Oosten en Obst waren zeer verheugd met hun podiumplek: “Wat een leuke klasse en wat een fijn sturende auto is de BMW M240i,” zeiden ze vrijwel in koor. “We moeten alleen nog wel veel leren, onder meer hoe we het beste uit de banden kunnen halen.” De meest spectaculaire spin van de dag kwam op naam van Zion Geeratz: “Zonde, in de Geert Timmerbocht pakte ik iets te veel ‘kerb’ en vloog ik in de rondte; gelukkig kon iedereen veilig om mij heen sturen, maar de kans op een mogelijke goede klassering was meteen vervlogen.”
In Race 2 pakte Alex Lesscher meteen na de start brutaal de kop, maar na een aantal ronden mooie strijd wist Flynt Schuring orde op zaken te stellen en passeerde hij Lesscher om vervolgens weg te rijden van de achtervolgers. Janjur Monshouwer maakte goed wat hij in Race 1 fout deed: “In de eerste race ging ik iets te wijd in de bocht na start-finish en liep daarbij een lekke band op; dat was mijn eigen fout. Daarom wilde ik in race 2 per se voorin eindigen en met de tweede plek lukte dat perfect.”
Op dinsdag 12 april treffen de deelnemers aan de BMW Racing Cup elkaar weer, dan op CM.com Circuit Zandvoort. Ook dan staan er twee – ongetwijfeld weer spannende – races op het programma.
Uitslag Race 1 – 26 ronden:
- Flynt Schuring, DayVtec Engineering, 51 min 05,145 sec; 2. Alex Lesscher, Hans Weijs Motorsport, op 0,693 sec; 3. Mark Jobst/Maxim Oosten, Johan Kraan Motorsport, op 16,881 sec.
Uitslag Race 2 – 24 ronden:
- Flynt Schuring, DayVtec Engineering; 51 min 48,163; 2. Janjur Monshouwer, Hans Weijs Motorsport, op 13,442 sec; 3. Alex Lesscher, Hans Weijs Motorsport, op 14,832 sec.