Vorig jaar stonden Gert-Jan en Martin lange tijd op de eerste plaats in de tussenstand van het Open Nederlands Rallykampioenschap. Door de onfortuinlijke afwezigheid tijdens de Twente rally en het afgelasten van enkele wedstrijden konden zij deze plek niet vasthouden. Dit jaar is het daarom tijd voor revanche! Afgelopen weekend werd de 1e rally van het nieuwe seizoen verreden: de Jack’s Internationale Drenthe Rally. Het strijdtoneel bestond uit een aantal proeven van de Zuiderzeerally (Kampen) en proeven op/rond het TT Circuit Assen. Hier wist het team goede zaken te doen door maximale punten te scoren. Gert-Jan en Martin zijn daarmee de eerste leiders van het Open Nederlands Rallykampioenschap 2022.
Oorspronkelijk stond de eerste Jack’s Internationale Drenthe Rally gepland als slotronde van kampioenschap in 2021. Op de toenmalige deelnemerslijst pronkte onder andere de naam van Jos Verstappen, die het zou het opnemen tegen de Nederlandse rallytop. Na het aanscherpen van de coronamaatregelen werd het evenement uitgesteld naar 2022. Afgelopen weekend werd de wedstrijd dan toch verreden in gewijzigde vorm door het samenvoegen met de Zuiderzee rally.
Vrijdagavond 11 maart werd er in het schemer gestart op de klassementsproeven rond het Overijsselse Kampen. Gert-Jan en Martin kwamen het beste uit de startblokken en waren het snelste tijdens de eerste proef. Vervolgens reden Jim van den Heuvel en Bob de Jong een snelste tijd. De verschillen waren klein en het team stond op de tweede plaats op slechts 0.3 seconde achterstand op Van den Heuvel.
Normaal kunnen Gert-Jan en Martin het tempo verhogen in het donker, maar dat was dit keer niet het geval. De concurrentie wist dit wel te doen. Hierdoor sloot het team de avond met zes klassementsproeven af op een derde plaats in het algemene klassement met een achterstand van 9.7 seconden.
Op de zaterdag verplaatste de wedstrijd zich naar het circuit van Assen. Oorspronkelijk zouden er in de omgeving van Assen nog ‘buitenproeven’ verreden worden, maar door het intrekken van vergunningen beperkten de proeven zich tot het terrein op en rond het circuit. Op de zaterdag leek niemand partij te zijn voor Hans Weijs, die startte met twee maal de snelste tijd. Weijs voerde daarmee de druk op. Vervolgens liet leider in de wedstrijd Jim van den Heuvel zich verrassen en raakte hij een chicane. Een gebroken aandrijfas zorgde ervoor dat hij zijn wedstrijd moest staken. Gert-Jan en Martin profiteerden en klommen op naar de tweede plaats in het algemene klassement.
Gedurende de wedstrijd konden Gert-Jan en Martin geen druk meer zetten op Hans Weijs. Hoewel het duo op de verharde delen vaak het snelste was, kan uit de splittijden opgemaakt worden dat Hans op de onverharde wegen rondom het circuit het verschil maakte. Na veertien klassementsproeven wist het team de wedstrijd op een tweede plaats te eindigen. Doordat Hans Weijs niet deelneemt aan het Open Nederlands Rallykampioenschap pakt het team de maximale punten.
“Het is jammer dat we vaak sneller zijn, maar op het onverhard vervolgens alle tijd verliezen. Het is natuurlijk geen schande om achter Hans Weijs te eindigen met de internationale (gravel) ervaring die hij heeft, maar dit maakt wel duidelijk waar we kunnen verbeteren. Deze start is een goede uitgangspositie voor het kampioenschap en we zullen ons iedere wedstrijd proberen te verbeteren om dit jaar kampioen te kunnen worden”, aldus Gert-Jan.
Bovenstaande prestatie was niet mogelijk geweest zonder de steun van onze trouwe partners. Het Kobus Tuning Competition team kan ook dit jaar weer rekenen op de steun van Kroon-Oil, KAN Reclame, Flatlander Perfomance Parts en Ramko Rohrhandels GmbH.
Over twee maanden staat de volgende ronde van het Open Nederlands Rallykampioenschap op het programma: de ELE Rally rond Son. Gert-Jan en Martin zullen ook dan weer strijden voor de overwinning.