GRÉGOIRE MUNSTER VICEKAMPIOEN IN HET BRC. CHARLES MUNSTER KAMPIOEN JUNIOR BRC

7 december 2021  

Zondagnamiddag viel in Spa het doek over een hoogstaand en spannend kampioenschap waarin BMA een voorname rol speelde. Grégoire Munster (Hyundai i20 N Rally2) eindigde als derde in de rally, goed voor een tweede plaats in de eindstand van het BRC. Charles Munster (Opel Corsa Rally4) had aan vijf snelste tijden op zaterdag genoeg om de titel te pakken bij de Junioren. Henri Schmelcher (Hyundai i20 R5) was op weg naar een topresultaat toen de versnellingsbak het liet afweten en hij moest opgeven.

Grégoire Munster begon sterk aan de rally en nam na twee opeenvolgende snelste tijd na vier ritten de leiding. Zaterdagnamiddag lag het parcours er door de constante regen verzopen bij.
Het regende zaterdag constant in Spa en omstreken waardoor het parcours er verzopen bijlag. Tijdens de tweede doortocht op Charneux liet Munster, net als zijn titelconcurrenten, zich in dezelfde bocht verrassen door aquaplanning. Een schuiver die hem volgens de data 38 sec zou kosten. De titeldroom was plotseling ver weg. Op zondag werden er nog acht ritten gereden. Tijdens de eerste doortocht op Theux luidde het Hyundai-duo de aanvalsklok, met een slipper als gevolg. Maar ook die andere titelkandidaat ging in de fout en dus bleef er hoop! Niet voor de titel, die ging naar Fernémont die een foutloze rally tot een goed einde bracht en kampioen van België is. In een spannend slot ging Grégoire Munster over De Mevius naar de derde plaats. Dankzij die positiewissel is hij vicekampioen van België.

“We wisten op voorhand dat het moeilijk zou worden. Maar na de eerste moeilijke rit ging het crescendo en volgden de tijden. Het ging goed tot de tweede passage in Charneux waar aquaplanning in een remzone ervoor zorgde dat we rechtdoor gleden. We hebben daar 38 sec laten liggen. Zondagochtend lagen de ritten er zuiver bij, behalve in Theux. We waren op weg naar de scratch, tot we in een remzone in een haag gleden en opnieuw tijd verloren. Tijdens de tweede doortocht hebben we daar getoond wat we eerder op de dag hadden willen tonen. We wipten over De Mevius naar de derde plaats. Bij het ingaan van de laatste rit moesten we een voorsprong van één seconden verdedigen. Het lukte waardoor we als derde eindigen in Spa en tweede zijn in het kampioenschap. Adrian Fernémont en Samuel Maillen zijn na een spannend seizoen kampioen. Ik wil hen daarvoor feliciteren. Zijn wonnen rally’s en eindigden telkens op het podium. Die regelmaat wil ik volgend seizoen ook nastreven. Als ik terugkijk op deze rally onthoud ik vooral het eerste podium met de nieuwe Hyundai. Zonder veel ervaring met de typisch Belgische wegen waren we met deze wegen meteen competitief. Nu nog de afstelling verfijnen en regelmaat vinden. Lukt me dat dan komt het goed”, besluit Grégoire Munster.

Charles Munster begon met vijf snelste tijden bij de Junioren sterk aan de wedstrijd. Halfweg de rally was hij tiende algemeen en leider in de Stellantis Cup. Zaterdagnamiddag ging de jongste Munster van de baan en moest hij opgeven. Dankzij de vijf snelste tijden van ’s ochtends had hij een onoverbrugbare voorsprong in het BRC en was hij zeker van de titel. BMA werkte vervolgens de ganse nacht aan de wagen zodat Charles Munster zondagochtend toch nog van start kon gaan en zijn titel op de weg kon vieren. Na een sterk seizoen treedt hij als Junior-kampioen in de voetsporen van zijn broer Gregoire Munster. “We begonnen met heel veel ambitie aan deze rally en dat vertaalde zich meteen in goede tijden, de leidersplaats bij de junioren én in de Stellantis Cup”, begint Charles Munster zijn analyse. “Zaterdagnamiddag heb ik me op een verraderlijk stuk laten verrassen en ging ik van de baan. De wagen was zwaar beschadigd, mijn wedstrijd was voorbij. Ik was toen al zeker van de titel, maar dat voelde na die opgave niet zo aan. BMA takelde de wagen en begon aan een mission impossible. De ganse nacht hebben ze doorgewerkt om mij deze ochtend een blinkende Corsa aan te bieden. Op die manier heb ik toch mijn titel op de weg kunnen vieren. Ik ben kampioen, maar de échte kampioenen hebben vannacht aan mijn wagen gewerkt. Ik ben trots op mezelf, maar nog meer op wat zij gepresteerd hebben. Dankjewel!”

Henri Schmelcher deed het zaterdag in uiterst moeilijke omstandigheden uitstekend. Halfweg de eerste dag stond hij 14e. Na enkele sterke tijden schoof hij zaterdagnamiddag op naar de 11e plaats om uiteindelijk als 12e de eerste wedstrijddag af te sluiten. Na een goede zondagochtend schoof Schmelcher zondagnamiddag door naar de 10e plaats, tot een kapotte versnellingsbak een vroegtijdig einde maakte aan zijn wedstrijd. “Het is altijd jammer wanneer je moet opgeven, maar dat maakt nu eenmaal deel uit van autosport”, relativeert Henri Schmelcher zijn opgave. “Tot dan waren we bezig aan een sterke wedstrijden. Ik voelde mij zeer comfortabel in de Hyundai en was deze namiddag opgeschoven naar de tiende plaats. Mijn seizoen afsluiten in de top 10 was vooraf mijn doel. Samen met mijn copiloot Kathleen waren we er héél dichtbij, maar het heeft niet mogen zijn. Op anderhalve klassementsrit van het einde hebben we voor het eerst dit seizoen moeten opgeven. Zuur, maar het is niet anders. Het was een fijne wedstrijd, de wagen was goed en ik heb mij opnieuw geamuseerd