SOTSJI (28 november 2021) – Ook tijdens het achtste en laatste raceweekeinde van het seizoen in de FIA WTCR – World Touring Car Cup is Tom Coronel erin geslaagd om punten te scoren. In de slotrace op het Sochi Autodrom in Rusland eindigde de Nederlandse coureur met de Audi RS 3 LMS van het Comtoyou DHL Team Audi Sport als negende en voegde daarmee wederom zeven punten toe aan zijn totaal. Tevens won hij, voor de zevende keer uit de in totaal 16 races, de WTCR Trophy als prijs voor de best geklasseerde rijder zonder fabrieksondersteuning. In de eindstand van het rijderskampioenschap bezet Coronel de 16e plaats, in het Trophy-klassement eindigt hij als tweede.
Nadat hij eerder in het jaar al kennismaakte met ondermeer Most en Pau-Arnos was ook het Sochi Autodrom voor Tom Coronel tot dusver nog onbekend terrein. Hij was onder de indruk van de accommodatie: “Wát een facility! Echt niet normaal! Ik denk dat ik nog nooit zo’n mooi circuit heb gezien”, zei Coronel, die na ruim 30 jaar in de autosport toch wel het nodige gewend is. “De hospitality voor de teams, de eigen kamers voor de coureurs achterin de paddock, het circuit zelf, de omgeving heel gaaf aan de Zwarte Zeekust. Echt petje af voor wat er hier is neergezet en voor de WTCR leek het wel een beetje compensatie voor Pau-Arnos en Adria, banen die toch duidelijk van een heel ander kaliber zijn
Over het verloop van het Russische raceweekeinde was Coronel redelijk tevreden. “In de eerste vrije training hadden we de vierde tijd, zelfs zonder nieuwe banden, maar toen begon het te regenen en toen zaten we er helemaal niet meer bij. Veel problemen gehad, uiteindelijk kwamen we er zelfs achter dat we een fout hadden gemaakt met de bandenspanning in de kwalificatie, dus we zaten er helemaal naast. Die sessie is maar kort: 25 minuten, zodat we slechts twee keer een poging konden ondernemen. De eerste run was aardig, maar voor de tweede droogde het op en zaten we er weer naast, zodat ik niet verder kwam dan de 17e startplaats
In de eerste race, in de stromende regen en met slecht zicht, was het voor Coronel vooral een kwestie van uitrijden en buiten de problemen blijven. “Er was meer regen dan op vrijdag en op zaterdag”, bericht hij. “We hebben gekozen voor een afstelling die ik ook op de DHL-VIP-auto had, waarmee ik in de ochtend passagiers over het circuit rondreed. Dat werkte behoorlijk, maar toen het sterker begon te regenen, werd het toch weer lastiger. Ik heb de race uitgereden, maar dat was het dan ook wel. De tweede race daarentegen ging een stuk beter: ik had een goede start, kwam overal mooi tussendoor en kon Gené inhalen, ik pakte Tarquini gelijk en daarna in de laatste ronde Engstler nog. Ik kon goed meekomen en heb een heerlijke race gereden, waarmee ik ook weer eerste privérijder was, dus gelukkig ook weer een beker mee naar huis!”
Terugblikkend op het nu afgesloten FIA WTCR-seizoen zegt Coronel: “We hebben een aantal goede podiumplaatsen behaald, zelfs het allereerste podium met de nieuwe Audi in Aragón. We hebben een paar keer technische problemen gehad, daarmee ook wat punten verloren, maar daarna toch weer het gevoel teruggekregen en weer een podium gepakt. Ook tweede in Adria, dat was ook een goede. En in de TCR Europe Series hebben we races gewonnen, ben ik vierde in het kampioenschap geworden, mede doordat ik twee races niet heb kunnen rijden. Anders had ik daar minstens vice-kampioen kunnen worden. Concluderend moet ik zeggen dat ik een goed gevoel heb over het seizoen met Audi, zowel in de mondiale serie als in de Europese competitie. Dank daarvoor ook aan het Comtoyou-team, in het bijzonder aan Jean-Michael Baert en François Verbist. Ik voel me bij het team uitstekend thuis en zou die samenwerking graag voortzetten! Ik ben al helemaal ‘hot’ voor 2022. Eerst de Dakar-rally met de nieuwe auto en dan gaan we wel zien wat volgend jaar ons gaat brengen. Laten we kijken of we de stijgende lijn met Audi kunnen voortzetten, dan kunnen we volgend jaar gewoon vooraan meerijden. En uiteraard dank aan alle sponsors en relaties, het was weer een mooi jaar!”