Laatste race Kees Endeveld eindigt in mineur

4 oktober 2021  

De laatste race in de carrière van zijspancoureur Kees Endeveld is geëindigd in mineur. Wat een mooi afscheid had kunnen worden na een raceloopbaan van zestien jaar, eindigde op het circuit van Oschersleben met mechanische problemen. Daardoor kwam Team Drugsadvies Sidecarshop Racing niet aan de finish van de WK race in Duitsland. Samen met zijn Duitse bakkenist Hendrik Crome reed Endeveld nog wel de kwalificatie, die hem de twaalfde startplaats opleverde. In de eerste race, zaterdagmiddag, liep de motor aanvankelijk goed, maar vanaf de twaalfde ronde begon die kuren te vertonen. Zonder aankondiging sloeg de machine enkele malen af. “Ik kon de motor nog wel weer aan de praat krijgen, maar het euvel bleef bestaan”, aldus Endeveld, die er toch nog een twaalfde plek uit wist te slepen.

“Afgelopen avond en nacht hebben we getracht het mankement te verhelpen, maar we kwamen er niet uit. Het is een elektronica-probleem en dat laat zich niet zomaar tackelen”, stelde Endeveld zondag teleurgesteld vast.

Toch werd geprobeerd de tweede race, beging zondagmiddag, tot een goed einde te brengen.

Vanaf de start liep het redelijk, maar in de zesde ronde staken de elektronica-problemen opnieuw de kop op. “Dat was al in de beginfase van de wedstrijd die over 21 ronden ging. Het had geen zin om de race uit te rijden. Teleurstellend en een behoorlijke tegenvaller, maar het is niet anders. Gelukkig is iedereen heel gebleven en kan ik terugkijken op een mooie carrière”, liet Endeveld zondagmiddag met gemengde gevoelens weten.

In juli kondigde de inwoner van Grolloo aan met de wedstrijdsport te zullen stoppen. Zijn maatschappelijke carrière, als eigenaar van een administratiekantoor, en het gezinsleven krijgen nu voorrang. Tijdens zijn loopbaan werd de 33-jarige Endeveld als bakkenist van zijn zwager Bennie Streuer, driemaal Nederlands kampioen. Nadat hij zelf als coureur ging rijden was de zesde plaats in de WK-eindstand in 2019 het hoogste wat Kees Endeveld heeft bereikt.