- Mattias Ekström toont de paddock van het ABT CUPRA XE-team, waar elke millimeter telt
- Teams van acht en zonder publiek om de impact op het milieu te verminderen
- De filosofie van de Extreme E-serie is om het belang van een duurzamere wereld te benadrukken
Ongetwijfeld denken veel mensen: dit is geen Formule 1! En inderdaad, dat is het ook niet. Het komt zelfs niet in de buurt, maar leren leven met minder is een grote uitdaging.” Voor Mattias Ekström, de officiële coureur van het ABT CUPRA XE-team, heeft de Extreme E Series zijn kijk op veel zaken veranderd. De CUPRA e-ambassadeur biedt ons een kijkje achter de schermen van de elektrische raceklasse met races die het belang van duurzaamheid, elektrificatie en gelijkheid benadrukken
Alle teams die deelnemen aan Extreme E hebben een paddock van dezelfde grootte. Die paddock is een soort opblaasbare tent waarin de oppervlakte optimaal wordt benut om het maximale uit de ruimte te halen. “Dit is alle ruimte die we krijgen; meer niet. De auto is erg groot, 2,20 meter breed, dus je moet elke vierkante millimeter optimaal benutten. Het ziet er binnen misschien chaotisch uit, maar dat is het niet. Het is een georganiseerde chaos,” zegt de rijder.
Een technisch specialist, een teammanager, vier monteurs en twee rijders. Dit is de menselijke component van het ABT CUPRA XE-team. Het aantal mensen kan nauwelijks in de schaduw staan van de teamgroottes bij andere raceklasses. Maar in de twee races die al zijn gereden, in Saoedi-Arabië en Senegal, is bewezen dat dit aantal meer dan genoeg is. “Waar nodig helpt het hele team, zelfs de coureurs. Elke man telt,” legt Ekström uit.
De geheimen zitten aan de achterzijde: de oplader, essentieel voor 100% elektrische auto’s, en koelinstallaties om de batterijen te koelen zodat ze sneller zijn te laden. Ook is er een ruimte waar alle strategische beslissingen van de race worden genomen. Ernaast is de meest eigenaardige ruimte: “De kleinste ruimte is deze één meter bij één meter zwarte ruimte. Dit is waar ik me omkleed,” grijnst de Zweedse CUPRA e-ambassadeur Ekström.
Racen met elektrische auto’s gaat veel verder dan autoracen alléén. Het belangrijkste doel is om de wereld bewust te maken van de noodzaak om een duurzamere planeet te creëren. Om deze reden is er geen publiek aanwezig, wat de ecologische voetafdruk op elke locatie vermindert. Na de races in de Saoedi-Arabische woestijn en in de buurt van Lac Rose in Senegal, staat op 29 en 30 augustus de volgende wedstrijd op de rol in Groenland. Mattias Ekström: “Waar het bij Extreme E om draait, is om mensen er bewust van te maken dat we beter voor het milieu moeten zorgen. Om dat te bereiken, moeten we leren gelukkig te zijn met minder