juli 2011, Ede/Zandvoort – Jaap van Lagen heeft indruk gemaakt bij zijn terugkeer in de Porsche Carrera Cup Duitsland. Na 10 maanden niet racen in een Porsche verraste de routinier uit Ede met de snelste raceronde op zaterdag en een vierde plaats in de hoofdrace op zondag. “Dit had ik zelf ook niet verwacht”, aldus Jaap, die op het circuit van Zandvoort instapte als gastrijder bij Team HRT Motorsport.
Een paar dagen voor vijfde ronde van de Porsche Carrera Cup Duitsland kwam kans om te racen voor het Duitse team van Michael Budde. “Tijdens een testdag op Zandvoort heb ik het team geholpen om de afstelling van de Porsches te verbeteren en de vaste coureurs de kneepjes van het duinencircuit te leren.”
Toen één van de rijders wegens zakelijke verplichting moest afzeggen, kreeg Jaap zijn kans. Met twee keer een achtste tijd in de vrije training, presteerde de Porsche specialist meteen boven verwachting.
Alleen testwerk
“De jongens die voorin meedoen, rijden bijna allemaal een dubbelprogramma; de Duitse cup én de Supercup. Die zijn dus al zes weekeinden en de nodige testdagen onderweg in de nieuwe Porsche 992 GT3 Cup”, legt de coureur uit. “Ik heb alleen tijdens testwerk een handvol rondjes gereden.”
Samen met Team HRT Motorsport sleutelde Jaap het hele weekeinde aan de afstelling. “Pas als je een cup Porsche echt op de grens rijdt, leer je hoe de auto aanvoelt. Dus ik had nogal wat in te halen. Ook wat betreft het nieuwe type achterbanden.” De steile leercurve zette zich door in de kwalificaties.
Vierde tijd
In Q1 klokte Jaap een zeer verrassende vierde tijd en in de tweede sessie eindigde de gastrijder als 8e in de uitslag. In beide gevallen op slechts 0,2 sec. van de pole position. “Heerlijk om weer echt op de grens te kunnen rijden. Tijdens testwerk houd ik altijd gezonde marge, want als testcoureur of instructeur wil je absoluut geen risico’s nemen.”
In zijn eerste wedstrijd met de Porsche 992 GT3 Cup tekende Jaap meteen voor een raketstart. Vanaf P7 lijnde hij op voor P5, totdat hij in het gedrang naar Gerlachbocht naar buiten werd gedwongen. Het achterwiel linksachter raakte hierbij de curbstone waardoor de Porsche uitbrak. “Ik stuurde tegen, maar merkte dat maximale stuuruitslag niet voldoende was.”
360 graden spin
Jaap spinde, maar hield als ervaren drifter het gas erop en kon na een 360 graden spin weer door. “Gelukkig werd ik door niemand geraakt.” De spin zorgde voor een flinke terugval. Toch finishte de Edenaar uiteindelijk als 12e. Jaap van Lagen tekende bovendien voor de snelste raceronde en verraste zo vriend en vijand. “De jongens van het team vonden het geweldig.”
In de hoofdrace tekende Jaap opnieuw voor een raketstart vanaf de vierde startplek. Hij stak direct regerend kampioen Larry ten Voorde voorbij, maar moest op weg naar de Tarzanbocht iets liften om niet in de sandwich van twee collega’s te belanden. Toch kwam Jaap op de derde positie de eerste bocht uit.
Kampioen achter zich
In de verhitte strijd moest Jaap in ronde elf één plekje teruggeven aan de Duitser Leon Köhler. “Bij het aanremmen voor de Audi S blokkeerde het wiel linksvoor en gleed ik iets door. Vooral bij het remmen kom ik ervaring met de nieuwe Porsche tekort.” In de resterende ronden behield Jaap van Lagen zeer knap zijn vierde positie en hield zo ook de regerend kampioen achter zich.
Bij Team HRT Motorsport kon men het geluk niet op met de prestaties van hun gastrijder. Na de ijzersterke comeback is de kans levensgroot dat Jaap van Lagen ook de volgende ronde op de Nürburgring weer in de Porsche van Team HRT Motorsport plaats mag nemen. Ook de terugkeer in de Porsche Supercup is aanstaande.
Grand Prix van Nederland
“Vrijwel zeker ben ik het eerste weekeinde van september van de partij tijdens de Grand Prix van Nederland voor de voorlaatste ronde van de Porsche Supercup. Voor welk team hoop ik binnenkort bekend te kunnen maken.”