Dit weekend werd in het voorprogramma van de 25 Uur VW Fun Cup de derde van vijf manches van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux verreden. In de drie races finishten Peter Guelinckx en Stienes Longin twee keer op het podium, wat ze respectievelijk de leiding in de Am-klasse en Pro-klasse oplevert.
De BMW M2 CS Racing Cup Benelux wordt bij iedere meeting competitiever, het startveld steeds groter. Toch slagen Peter Guelinckx en Stienes Longin er in om nog steeds in de voorste gelederen mee te draaien.
“In de kwalificaties moest ik nieuwkomers Carasani en Caprasse voorlaten”, stelt Longin. “Misschien had ik een iets scherpere tijd kunnen neerzetten, maar in mijn snelste ronde werd ik wat gehinderd door een andere deelnemer.”
In de eerste sprintrace schoof Longin al bij de start naar de tweede plaats, een positie die hij tot het einde vasthield. “Carasani aanvallen had met het oog op het kampioenschap weinig zin”, wist de Leuvenaar. “Daarin speelt de Nederlander niet echt een rol, en mijn belangrijkste concurrent Giovanni Scamardi reed een paar posities achter mij. Een tweede plaats aan de finish was dus voldoende om de leiding in de Pro-tussenstand te nemen.”
“Eén van de twee doelen die we ons voor het weekend hadden gesteld”, vult Peter Guelinckx aan, die in zijn sprintrace beslag legde op de zesde plaats. “Het andere was het vergroten van mijn voorsprong bij de Am-rijders. Dat was niet makkelijk, maar ik ben vooral blij dat ik in de loop van het weekend heel wat progressie wist te boeken. Vergeleken met mijn rondetijden van de trainingen op donderdag ging ik tijdens de Long Race op zaterdag constant vier seconden per ronde sneller. En als je tijdswinst kan boeken in beroemde bochten als de Raidillon en Blanchimont, en de Dubbele Linkse niet te vergeten, dan geeft dat alleen maar een enorme boost voor het zelfvertrouwen.”
In die Long Race kwamen Longin en Guelinckx als vierde over de streep. “Een paar ronden van het eind kreeg ik af te rekenen met een leegloper”, aldus Longin. “Aanvallen zat er niet meer in, ik verkoos op veilig naar de finish te rijden.”
Na de wedstrijd werden nogal wat straffen voor het niet respecteren van de track limits uitgedeeld. Ook Guelinckx en Longin ontsnapten daar niet aan, maar sommige andere rijders gingen nog een pak meer in de fout, waardoor het PK Carsport-duo uiteindelijk als derde werden gerangschikt.
“We doen allebei een goede zaak voor het kampioenschap”, besluit Longin. “Maar we kunnen niet ontkennen dat we nog wat progressiemarge hebben. Daar moeten we voor de twee resterende manches aan werken.”