ESTORIL (27 juni 2021) – Voor het eerst sinds jaren reed Tom Coronel weer eens op het circuit van Estoril in Portugal, waar de tweede ronde van de FIA WTCR – World Touring Car Cup plaatsvond. Voor de Nederlandse coureur met de nieuwe Audi RS 3 LMS, nog steeds in camouflagekleuren met DHL-logo’s en ingezet door het Belgische Comtoyou DHL Team Audi Sport, leverde de reis naar Portugal niet meer op dan de 17e plaats in de eerste wedstrijd. In de tweede race werd Coronel al in de eerste ronde door een opponent uitgeschakeld. Door een gebrek aan snelheid in de Audi als gevolg van de ‘balance of performance’ was het voor Coronel een lastig weekeinde.
Aanvankelijk zou de Portugese ronde van de FIA WTCR verreden worden op het stratencircuit van Vila Real, waaraan Tom Coronel goede herinneringen heeft, maar ook een bijzonder moment beleefde door de aanrijding met de brandweerauto. Vanwege de pandemie bleek het doorvoeren van races op een stratencircuit echter niet haalbaar, zodat werd uitgeweken naar een permanente accommodatie, het voormalig Grand Prix-circuit van Estoril. “Dat was alweer een tijd geleden, in 2008 voor het laatst”, aldus Coronel. “Het was wel weer even wennen en bovendien was het superglad op de baan, weinig grip in de trainingen.”
Qua rondetijden was de Audi niet echt competitief ten opzichte van Honda, Hyundai en Lynk & Co. Coronel: “Het was de eerste keer dat we met de nieuwe Audi de vergelijking met de concurrentie hebben op een echt circuit, want de Nürburgring is natuurlijk geen maatstaf. Daar ging het wel, maar daar zagen we al dat anderen een stuk sneller waren, wat ik nog kon goedmaken met baankennis. Hier, op een gewoon circuit blijkt wel dat de Audi vanaf het begin tekort komt, net als de Cupra’s, die natuurlijk dezelfde basis hebben. Dat is wel balen. De vrije trainingen gingen aardig. In de kwalificatie zat het heel dicht bij elkaar: alle vier de Audi’s binnen twee tienden van een seconde, en de Cupra’s ook ergens in die buurt. Ik eindigde als 18e, dat was natuurlijk niet de positie waarop ik had gerekend. De auto zou geëvalueerd worden na de eerste twee evenementen, dus ik ga ervan uit dat de organisatie dat netjes doet. In de races moeten we wel even aan de bak, beide keren vanaf P18. Het doel is om buiten de schade te blijven en wellicht nog punten te scoren, maar dat wordt geen gemakkelijke opgave.”
In de eerste race had Coronel een goede start, waarmee hij gelijk een aantal plaatsen wist goed te maken. Zijn relaas: “Ik zat in de derde bocht al met Huff te stoeien, die uiteindelijk tiende geworden is, dus er had best wat in gezeten. Maar toen werd ik naar buiten geduwd door Huff en Engstler. Ze bleven gewoon doorduwen, net zo lang tot ik in het grind zat. Daardoor moest ik achteraan aansluiten, kon nog wel een plek winnen door Boldisz in te halen, maar meer dan de 17e plaats zat er niet in, niks bijzonders dus.” In de tweede race begon Coronel opnieuw sterk: “Weer een goede start, ik kwam goed door de hairpins, ik zat al samen met Azcona op plek elf, maar toen kreeg ik een megabeuk van Azcona op mijn rechter voorwiel, dus zo ging ik haaks linksaf de muur in. Azcona kreeg daarvoor ook een ‘drive-through penalty’ omdat hij ineens haaks naar links ging en mij eraf ramde. Dat was het dus…”
“Dit was niet het weekeinde dat we hadden willen hebben”, gaf Coronel naderhand toe. “Dat was wel balen, maar af en toe heb je zo’n weekeinde er tussendoor. We kijken maar weer gauw vooruit.” De volgende ronde van de FIA WTCR wordt van 9 tot en met 11 juli verreden op het Motorland Aragón in Alcañiz in het noordoosten van Spanje. Na de première van vorig jaar is de FIA WTCR er voor het tweede seizoen op rij te gast.
FIA WTCR 2021 kalender
10-11 juli, Motorland Aragón, Spanje
31 juli – 1 augustus, Adria Raceway, Italië
21-11 augustus, Hungaroring, Hongarije
16-17 oktober, Inje Speedium, Zuid-Korea
06-07 november, Ningbo, China
19-21 november, Circuito Da Guia, Macau