Zandvoort – Hoewel de zomer begon waren het op deze midzomeravond races op het circuit van Zandvoort alles behalve zonnige weersomstandigheden. Regen en een frisse wind zorgden ervoor dat de deelnemers aan de BMW Racing Cup nog voor een lastige bandenkeuze stonden tijdens de training en de kwalificatierondjes. Maar de opdrogende baan van het Grand Prix circuit bood voldoende grip voor uiteindelijk snelle rondetijden tijdens de races. De tweede race-avond van het seizoen bood twee spectaculaire races, met overall als beste equipe het team Ralph Poppelaars en Hans Weijs, die twee keer als tweede over de finish ging, na een spannende strijd met de winnaars van Race 1 Janjur Monshouwer/Duncan Huisman en van Race 2 Nigel Schoonderwoerd/Paul Meijer.
Omdat er tijdens de eerste race-avond in mei nogal wat incidenten plaats vonden sprak de wedstrijdleiding de deelnemers voor de races van maandagavond streng toe. Dat leidde toch nog tot spectaculaire races, met in de meeste gevallen faire strijd tussen de meer dan 30 coureurs op de baan. De BMW M240i in racetrim vraagt met 410 pk onder de motorkap om vaardige stuurlui en met rondetijden van 1 min 46 sec is de BMW Racing Cup geen raceklasse voor beginners. Maar toch was er ook vandaag een glansrol weggelegd voor twee relatieve nieuwkomers. Ralph Poppelaars reed feitelijk zijn eerste race nadat hij in mei al na 3 ronden had moeten opgeven en wist nu samen met rallyrijder Hans Weijs twee keer tweede te worden: “Fantastisch, dit was een geweldige ervaring; eerst op de natte baan in de training en later op de opdrogende baan ging het ook super.” Een andere debutant was Nigel Schoonderwoerd, die na 3 testdagen zijn racedebuut maakte en in Race 2 de overwinning pakte, samen met zijn ervaren en snelle teamgenoot Paul Meijer: “Ik heb natuurlijk een perfecte teamgenoot en daarmee ook een supercoach en ik verheug mij op de rest van het seizoen,” was het commentaar van een blije Nigel Schoonderwoerd na zijn zege.
Bernhard van Oranje kwam met de nieuwe BMW M240i van DayVtec Engineering in een prachtige nieuwe ‘livery’ aan de start. “Daar gaat de auto niet harder van, maar het ziet er wel mooi uit,” aldus Van Oranje. Niet veel later was in Race 2 het mooie er vanaf toen in de snelle Arie Luyendijk kombocht een klapband voor de nodige blikschade en een klassering in de achterhoede zorgde. Maar de derde plaats in Race 1 was welverdiend voor Bernhard van Oranje na te zijn gestart vanaf de zevende plaats op de grid.
Janjur Monshouwer is mans genoeg om in zijn eentje races te winnen, maar besloot toch om dit keer de zeer ervaren Duncan Huisman uit te nodigen samen met hem de strijd met de top aan te gaan. En Huisman bewees dat hij het racen nog niet is verleerd door in Race 1 samen met Monshouwer de zege te pakken.
Vader en zoon Geeratz lagen in Race 2 op een prima tweede plaats, maar helaas moest Zion Geeratz met het schaamrood op de kaken in zijn zwaar beschadigde BMW terugkeren naar de pits, waar zijn vader Marco zijn uitstapje niet al te zwaar opnam: “Ik maakte een foutje in het Scheivlak en lanceerde mijzelf daarna en bij de landing liep de auto veel schade op. Gelukkig vond mijn vader dat dat bij het leerproces hoort,” aldus Zion Geeratz.
Uitslag Race 1 – 17 ronden (race beëindigd door rode vlag):
- Janjur Monshouwer/Duncan Huisman, Hans Weijs Motorsport, 35:15,945; 2. Ralph Poppelaars/Hans Weijs, Hans Weijs Motorsport, op 11,059 sec; 3. Bernhard van Oranje, DayVtec Engineering, op 13,907 sec.
Uitslag Race 2 – 26 ronden:
1. Paul Meijer/Nigel Schoonderwoerd, Hans Weijs Motorsport, 51:17,634; 2. Ralph Poppelaars/Hans Weijs, Hans Weijs Motorsport, op 7,205 sec; 3. Jules Grouwels, DayVtec Engineering, op 8,911 sec