Het leek vandaag wel een herfstdag op het circuit van Le Mans. Het weer was erg wisselvallig en met de nodige buien en met de wetenschap dat de baan van de Franse GP al vaker veel valpartijen opleverde, waren de omstandigheden verre van ideaal.
Voor het NTS RW Racing team was het zaak om tijdens de derde vrije training (FP3) een goede uitgangspositie te veroveren om zo eventueel kwalificatie af te dwingen voor QP2. Helaas was het vanochtend niet mogelijk om de tijden van vrijdagmiddag te verbeteren. Door de weersomstandigheden lagen de tijden zo’n drie tot vier seconden boven die van gisteren. Daardoor was het niet mogelijk om directe plaatsing voor QP2 af te dwingen. De laatste kans was derhalve om via QP1 door te stromen naar de tweede kwalificatie om zodoende bij de eerste 18 op de grid te staan. Maar door de gladde baan werd die mogelijkheid een grote uitdaging. Uiteindelijk behaalde Hafizh Syahrin de 27e startplek en kwam zijn Belgische teamgenoot Barry Baltus tot de 29e plaats.
Onder deze omstandigheden moet je ook een beetje geluk hebben”, aldus Jarno Janssen, teammanager van NTS RW. “Tijdens QP1 zat Hafizh net niet op de goede plek waardoor hij juist opgehouden werd in plaats van progressie te maken. Voor Barry was het na vier races afwezigheid nodig om het goede gevoel weer te krijgen. Dat is gelukt en als je dan als 29e je kwalificeert voor de race van morgen mag je tevreden zijn. We gaan morgen als team keihard werken om richting de punten te gaan.”
We vroegen Hafizh naar zijn mening over beide trainingsdagen. “Ik denk dat het goed gegaan is gisteren en vandaag. Zowel op vrijdag als op zaterdagochtend was ik tevreden over de plek welke ik uiteindelijk wist te bereiken. Vanmiddag tijdens QP1 was het erg verraderlijk op de baan waardoor ik niet té veel risico wilde nemen. Ik had ook nog de pech dat ik werd opgehouden door enkele langzamere rijders. Daardoor kon ik de positie in de top 20, welke ons doel was, niet bereiken. Dat is ook nadelig omdat ik nu zo ver naar achteren sta bij de start. We gaan morgenochtend nog proberen te verbeteren zodat ik hopelijk kan meedoen met de groep rijders die nu voor me staat.”
Barry Baltus kijkt positief terug en weet dat hij nog niet te veel moet willen. Tijdens de race erop blijven zitten en aan de finish komen is belangrijk zeker als het morgen opnieuw slecht weer is. “Ik ben erg blij weer bij het team te zijn en te kunnen rijden”, zei Barry gisteren al.
Morgenochtend gaat de GP in Le Mans verder met de warm-up training. In verband met de slechte weersverwachtingen is het schema aangepast. De race voor de Moto2 klasse staat echter nog steeds op de “gewone” tijd van 12.20u (CET +2).