Zandvoort – Hoewel er vanwege COVID 19 nog geen autoraces in Nederland mogen plaatsvinden, beleefde de BMW Racing Cup dinsdag de seizoenstart met een prima testdag op het circuit in Zandvoort. Meer dan 30 deelnemers konden op het prachtige duinencircuit hun snelle BMW’s M240i de sporen geven en hun rondetijden vergelijken met de concurrentie. De conclusie aan het eind van de dag kon niet anders zijn dat de 6 races op de kalender dit seizoen een spannend verloop zullen kennen, want de onderlinge verschillen in de kop van het deelnemersveld zijn gering. De minder ervaren rijders boekten vandaag enorm veel progressie en konden veel leren van de routiniers.
De spectaculaire BMW Racing Cup is opgezet door Davy Lemmens en de auto’s worden geprepareerd en gerund door 3 gerenommeerde Nederlandse autosportteams, te weten DayVtec Engineering in Valkenburg (ZH), Hans Weijs Motorsport in Nijmegen en MDM Motorsport in Badhoevedorp. Inmiddels zijn er 60 coureurs die een BMW M240i hebben aangeschaft en dat betekent volle startvelden in de door Dusseldorp BMW en Michelin ondersteunde merkencup.
Het ging er stevig aan toe tijdens dit eerste officiële evenement van de BMW Racing Cup 2021. Op een koud, maar droog CM.com Circuit Zandvoort leefden de deelnemers zich tijdens 5 sessies uit en konden goede simulaties van echte races worden gehouden. Daarbij lieten de minder ervaren rijders zich coachen door de routiniers. Er konden aan de hand van zelf geklokte tijden en ‘gevechten’ op de baan toch de eerste voorzichtige conclusies worden getrokken over de verhoudingen op de baan.
Dat ervaren coureurs als Tom Coronel, Bernhard van Oranje, Marcel Dekker, Paul Meijer, Paulien Zwart en Jan-Jur Monshouwer tot de snelste BMW-coureurs gerekend zouden moeten worden was geen verrassing, maar er waren ook voormalige rallywinnaars als Mark van Eldik en Edwin Schilt, Dakar truckdeelnemer Vick Versteijnen en het verrassende duo Robin Vogel en Henk Maassen van den Brink, die van zich deden spreken. Ook vader Roger en zoon Jules Grouwels kunnen gerust in de top-10 van het competitieve deelnemersveld worden ingeschat. Opvallend is ook dat de snelste 12 rijders minder dan een seconde voor elkaar onderdeden in de rondetijden, die rond de 1 minuut 47 seconden schommelden. De voor veel grip zorgende Michelin banden hielden zich goed; op deze testdag mochten de deelnemers slechts 1 set banden gebruiken en ondanks de vele rondjes werden er zelfs aan het einde van de dag nog snelle tijden geklokt. Dat gold overigens niet voor iedereen, want sommigen moesten nog wennen aan het idee dat er niet na iedere sessie van 15 ronden een nieuw setje banden klaar lag!
De reacties van de deelnemers waren lovend en hartverwarmend, van “Heerlijk gereden en veel geleerd”, tot “Top, dit belooft een leuke competitie te worden” en “Fantastisch om met 30 gelijkwaardige auto’s op de Tarzanbocht af te stormen”. Bij de BMW Racing Cup draait het niet alleen om de snelste rondetijd, zo bleek eens te meer tijdens de geslaagde kick-off van dit nieuwe seizoen. De eerste race staat gepland op dinsdag 18 mei op CM.com Circuit Zandvoort.