Vorig jaar kende de BMW Racing Cup een fantastische start met 2 races en zo’n 20 deelnemers. En voor komend seizoen zijn de voortekenen ongekend positief: inmiddels zijn er 50 auto’s verkocht en initiatiefnemer Davy Lemmens van DayVtec verwacht de komende maanden nog meer auto’s te kunnen uitleveren. Coureurs van heel verschillende pluimage zien de unieke cup met gelijkwaardige auto’s als een fantastische mogelijkheid om laagdrempelig op hoog niveau autosport te kunnen bedrijven. Het ‘arrive & drive’ concept met de 410 pk sterke BMW M240i staat daar garant voor.
De spectaculaire BMW Racing Cup is opgezet door Davy Lemmens en de auto’s worden geprepareerd en gerund door 3 gerenommeerde Nederlandse autosportteams, te weten DayVtec Engineering in Valkenburg (ZH), Hans Weijs Motorsport in Nijmegen en MDM Motorsport in Badhoevedorp. Er is in Nederland een grote groep coureurs die met snelle auto’s op track days rijdt, maar daar ontbreekt het aan echte competitie en daar speelt de BMW Racing Cup op in. Hoewel de beperkende corona-maatregelen afgelopen jaar roet in het eten gooide, is er toch al een eerste aanzet gegeven voor de BMW Racing Cup. Er werden al 30 auto’s gebouwd en de nodige testkilometers gereden. Ook vonden er twee races plaats – een op het Grand Prix Circuit in Zandvoort en een op het TT Circuit in Assen. Beide races, met zo’n 20 deelnemers, toonden aan dat de BMW Racing Cup in een behoefte voorziet.
Omdat het nog onzeker is wanneer er weer actief geracet kan worden in Nederland is er een voorlopige kalender met 7 races samengesteld, 5 in Zandvoort en 2 in Assen. De races worden onder de vlag van DNRT verreden en kennen een bijzondere timing en vinden plaats op een doordeweekse avond; de training begint eind van de middag; daarna volgen er twee races van elk 50 minuten, met een verplichte pitstop. “Dit concept is ideaal voor drukke ondernemers, die wel graag racen, maar niet de tijd hebben om daar een paar dagen mee bezig te zijn,” aldus Davy Lemmens.
Er is als basis gekozen voor de BMW M240i met de 6 cilinder 3.0 motor voorzien van turbo; met de nodige aanpassingen aan de software beschikt de cup-versie van de BMW M240i nu over 410 pk en 600 Nm. Door gebruik van gewicht besparende polyester componenten als portieren, motorkap en spatborden en het verwijderen van veel interieurdelen, heeft de racer een betere gewichtsverdeling en ondanks de montage van een FIA/KNAF goedgekeurde rolkooi weegt de auto nog slechts 1.350 kg, waarmee de kg/pk verhouding komt op een fantastische 3,3 kg/pk.
Uniek aan de BMW Racing Cup is het ‘Arrive & Drive’ concept: alle deelnemende auto’s worden door een van de 3 partner teams gerund om gelijkwaardigheid te garanderen. De coureur komt met helm & overall naar het circuit en daar staat de cup-auto klaar om in te stappen en te gaan racen. Dat maakt het voor veel coureurs interessant, want die kunnen zich concentreren op het racen, terwijl alle logistieke en technische zorgen uit handen worden genomen.
Hoewel de eerste race pas over twee maanden zal plaatsvinden is de titelstrijd in de BMW Racing Cup op papier al begonnen. Zowel mannelijke als vrouwelijke coureurs van jong tot oud en van ervaren tot debutant staan te trappelen om zich op het circuit met elkaar te meten. De jongste deelnemer is 16 jaar en de oudste is de AOW leeftijd reeds ruim gepasseerd! aan bij.”