Na de Dakar Rally in januari is Erik van Loon druk bezig geweest om het programma voor 2021 rond te krijgen en daarbij de juiste auto te koppelen. Het programma bestaat, voorlopig, uit vier Baja’s en vier Cross Country Rally’s, het programma wordt afgesloten met de Dakar Rally in 2022. Van Loon gaat dit programma rijden met de Toyota Hilux van het Belgische Overdrive Racing en wordt genavigeerd door Sébastien Delaunay.
“Ik heb er onwijs veel zin in,” zegt Van Loon. “Tijdens de Dakar hadden wij ontzettend veel pech, dat heb ik geëvalueerd met het team van Overdrive Racing en vanuit daar hebben we gewerkt aan een nieuwe deal waarin de kwaliteit centraal staat. Ik krijg een auto die exclusief voor mij en Sébastien ingezet wordt die volledig up-to-date is. We gaan veel rijden dit jaar om goed voorbereid aan de start te staan van de Dakar Rally.”
Toyota en Delaunay
Afgelopen Dakar was er vanuit het deelnemersveld veel discussie over het verschil tussen de buggy’s en de 4×4’s. “Zoals het er nu uitziet, worden de verschillen kleiner. Ze zijn druk bezig om de reglementen aan te passen. Na volgend jaar mogen ‘priority drivers’ niet meer in een buggy rijden, daardoor is het dus ook niet interessant om dat een jaar te gaan doen. Ik heb wel diverse gesprekken gevoerd daarover met andere fabrikanten, maar ik voel me goed in de Toyota en geniet er echt van om daarmee te rijden. De deal die ik met Overdrive heb gesloten past bij de wensen, dus ik ben tevreden en kijk uit om weer met de Hilux te mogen rijden.”
De samenwerking met Delaunay was zeer succesvol afgelopen Dakar. “Sébastien heeft het geweldig gedaan. Hij is gewoon echt goed en pakt alles snel op. Ook het digitale roadbook was nauwelijks een probleem voor hem. Ik kijk opnieuw uit naar onze samenwerking dit jaar en ben blij dat hij ook weer met mij wil gaan.”
Programma 2021
Het programma van Erik van Loon en Sébastien Delaunay is uitgebreid: “We willen veel rijden dit jaar om optimaal voorbereid aan de start van de Dakar Rally te staan. Daarom gaan we een divers programma rijden.” Het eerste evenement is de Dubai International Baja van 18 tot 20 februari. Gevolgd door de Al Sharqiya Baja van 4 tot 6 maart, de Jordan Baja van 18 tot 20 maart en de Andalucia Rally van 12 tot 17 mei. Daarna zal er een nieuwe auto worden gebouwd die wordt gebruikt tot en met de Dakar Rally en deze wordt voorzien van de laatste updates.
Na een korte break wordt het programma voortgezet met de Baja Aragon van 23 tot 24 juli, Rallye du Maroc van 7 tot 13 oktober, Abu Dhabi Desert Challenge van 6 tot 12 november en als laatste de Hail Rally van 28 november tot 3 december in Saudi-Arabië. “Het is een uitdagend en divers programma met verschillende facetten, ondergronden, landschappen. Eigenlijk hebben we dan praktisch alles gehad wat we ook in Dakar krijgen. Het kan zijn dat we het programma nog wijzigen, maar vooralsnog wordt het dit.”
De voorlopige kalender
Dubai International Baja (Dubai) – 18 tot 20 februari
Al Sharqiya Baja (Saudi-Arabië) – 4 tot 6 maart
Jordan Baja (Jordanië) – 18 tot 20 maart
Andalucia Rally (Spanje) – 12 tot 17 mei
Baja Aragon (Spanje) – 23 tot 24 juli
Rallye du Maroc (Marokko) – 7 tot 13 oktober
Abu Dhabi Desert Challenge (Abu Dhabi) – 6 tot 12 november
Hail Rally (Saudi-Arabië) – 28 november tot 3 december
Dakar Rally (Saudi-Arabië) – januari 2022