HUIZEN (26 november 2020) – Over minder dan een week gaat #Beast347 4.0, de nieuwe wedstrijdauto van Tim en Tom Coronel, vanuit Frankrijk op de boot naar Saoedi-Arabië voor Dakar 2021, de 43e editie van de legendarische off-road-rally, die van 3 tot en met 15 januari gehouden wordt. Vanavond vond de online-presentatie van de nieuwe auto plaats, live vanuit de werkplaats van het team in Huizen. Op basis van de ervaringen van vorig jaar is de auto op diverse punten verbeterd, terwijl ook de kleurstelling veranderd is. Dat is het gevolg van de samenwerking met LKQ Fource, een grote toeleverancier in de automotive-aftersales-branche, die het team van Tim en Tom Coronel ondersteunt.
“We waren dit jaar in de bijzondere situatie dat er vanwege corona geen evenementen plaatsvonden”, vertelt Tim Coronel, die aan zijn 13e Dakar begint “Onze teamleden gaven unaniem aan dat ze in de werkplaats actief wilden blijven, dus we hebben hen de hele lijst met mogelijke veranderingen gegeven, die we op basis van onze ervaringen van vorig jaar hadden opgesteld. Daar zijn ze iedere dinsdag en donderdag mee bezig geweest en zo hebben we de hele lijst kunnen afwerken. We zijn in maart begonnen en op 9 mei stond de motor bij de tuner! We hebben de beschikbare tijd heel goed kunnen benutten en hebben met die intensieve voorbereiding nu als het ware al onze eerste Dakar-rally achter de rug, terwijl het echte evenement nog moet beginnen, haha!”
18 kilogram bespaard door leidingen
“Een van de grootste veranderingen is de huishouding met alle leidingen en reservoirs”, vertelt Tim Coronel. “Die reservoirs stonden tot nu toe achter de radiateur, waardoor alle vloeistoffen behoorlijk warm werden. Die hebben we nu ervoor geplaatst, wat meerdere voordelen heeft: niet alleen qua temperatuur, maar ook ten aanzien van het zwaartepunt van de auto. Bovendien zitten ze nu binnen de hoofdkooi, zodat de reservoirs beter beschermd zijn als we, zoals vorig jaar, een keer een koprol maken. Daarnaast zijn alle vloeistofleidingen aangepakt, waarbij we hulp hebben gekregen van een professionele partner. Alleen al daardoor hebben we 18 kilogram gewicht kunnen besparen, en dat is nog zonder de inhoud van de leidingen! We hadden genoeg tijd, dus we hebben echt alles op een keukenweegschaaltje gelegd. Ik denk dat we in totaal wel zo’n 140 kilogram gewonnen hebben.”
Ook de aerodynamica werd aangepast, met name aan de zijkant. Tim Coronel: “Vorig jaar merkten we tijdens een zandstorm dat de auto behoorlijk zijwindgevoelig was. Daar hebben we wat aan gedaan. Ook het chassis is wat ingekort aan de achterkant. Bovendien is de motor aangepast met het oog op een hogere rechte-lijnsnelheid. Vorig jaar kwamen we niet boven de 165 km/u uit, nu bereiken we 183. In het interieur hebben we nu alles matzwart gemaakt, om reflecties door de zon te verminderen, want daar hadden we vorig jaar best veel last van.”
Tom Coronel: “Ik ga voor duizend procent zeker de helft rijden”
Een andere verandering is iets dat de tweelingbroers de afgelopen jaren al een paar keer aankondigden, maar wat er in de praktijk nooit van kwam. Dat gaat nu anders worden: “Ik ga voor duizend procent zeker de helft rijden”, stelt Tom Coronel, die voor de zevende keer van start gaat. “Dat hebben we inderdaad al vaker geroepen, maar ik voel me er altijd best goed bij als Tim rijdt. Nu heeft hij me er gewoon toe gedwongen dat ik de helft van het parcours voor mijn rekening ga nemen. Ja, dat vind ik best wel spannend, dat zeg ik heel eerlijk: ik ga wel met knikkende knieën het zand in! Kijk, de afgelopen jaren beleefde ik alles met Tim mee: ik voelde iedere beweging, iedere oneffenheid. Het enige verschil is dat ik zelf niet het stuur in mijn handen had, maar dat gaat er nu dan toch van komen. We zijn beiden als rijders aangemeld. Daarin zijn we volgens mij ook uniek: er is geen enkele andere equipe die dit kan doen. En bovendien: doordat we beide onze ‘kaas-helmen’ op hebben, ziet toch niemand wie er rijdt!”
Uiteraard heeft de corona-pandemie ook zijn weerslag op de komende Dakar-rally. “Na aankomst in Saoedi-Arabië moeten we eerst vijf dagen in quarantaine en worden we twee keer getest”, aldus Tom Coronel. “Ook tussentijds zijn er tests, terwijl we beslist niet van het bivak af mogen. Vorig jaar gingen we af en toe wel eens even weg, een beetje de omgeving verkennen en wat lokale cultuur opsnuiven, maar dat mag nu niet. Nou ja, we maken er het beste van, het is al mooi dat we kunnen rijden.”
LKQ Fource, Maxxis, Eurol, teamleden: “With a little help from our friends”
Een project als de deelname van de broers Coronel aan de Dakar-rally kan niet worden gerealiseerd zonder uitgebreide ondersteuning op diverse fronten. “Tom en ik staan natuurlijk in de schijnwerpers, maar we hadden nooit kunnen rijden zonder onze sterke partners en teamleden”, benadrukt Tim Coronel. “We zijn erg blij met LKQ Fource, een van de grootste toeleveranciers voor de automotive-aftersales-branche, als nieuwe partner in ons project. Dat is ook zichtbaar in de kleurstelling van onze auto. Maxxis blijft natuurlijk aan boord als bandenpartner. Eurol komt in februari met een aparte lijn van ‘racing fluids’, waarbij wij door de deelname aan Dakar en Tom in de WTCR een flinke bijdrage aan de ontwikkeling geleverd hebben. Ook mogen we rekenen op de steun van tal van andere partners. En natuurlijk de leden van ons team: in totaal 14 mensen, inclusief twee jonge monteurs die bij ons stage lopen. In totaal gaan we met negen man naar Saoedi-Arabië voor de rally, we kijken er erg naar uit!”
De Dakar-rally wordt van 3 tot en met 15 januari 2021 voor het tweede jaar op rij verreden in Saoedi-Arabië, in het kader van een meerjarige overeenkomst tussen het land en de Amaury Sport Organisation, de promotor van het evenement. Net zoals in voorgaande jaren zijn de verrichtingen van Tim en Tom Coronel tijdens Dakar weer uitgebreid te volgen via de dagelijkse