HARSKAMP – Mitchel van den Brink debuteert in januari 2021 als wedstrijdrijder in de Dakar Rally. De 18-jarige Harskamper is de jongste coureur in de geschiedenis van de prestigieuze rally, die in Saoedi-Arabië wordt gehouden. ,,Ik ben blij met deze kans. Het doel is om te finishen en vooral veel te leren.’’
Mitchel van den Brink was in de Dakar Rally van 2019, op 16-jarige leeftijd, al de jongste deelnemer ooit. In Zuid-Amerika fungeerde de zoon van Martin van den Brink als monteur op de wedstrijd truck met vader Martin en navigator Wouter de Graaff. Ook begin dit jaar vormde dit trio een equipe in de eerste Dakar Rally in het Midden-Oosten.
In 2021 neemt de talentvolle rallyrijder het stuur zelf in handen. De Harskamper gaat een team vormen met de ervaren Richard Mouw en Wilfred Schuurman. De tweede truck van Mammoet Rallysport fungeert in Saoedi-Arabië als snelle assistent. ,,Het is prachtig dat ik deze kans krijg,’’ aldus een glunderende Mitchel. ,,We rijden met een Volvo FMX. Het is een degelijke en betrouwbare truck. We hebben de wagen met de teamleden van Mammoet Rallysport zelf gebouwd in Harskamp.’’
‘Richard en Wilfred zijn uitstekende monteurs’
De debutant is blij met Richard Mouw (45) en Wilfred Schuurman (39) aan zijn zijde. Kootwijkerbroeker Mouw begint aan zijn tiende Dakar Rally en heeft zowel als navigator als monteur veel ervaring. De in Lunteren woonachtige Schuurman debuteert ook als wedstrijdrijder. ,,Ik ben heel blij met deze mannen. Richard en Wilfred zijn uitstekende monteurs. Het is voor ons van belang om de truck in de rally te houden. We fungeren als back-up voor het team van mijn vader en nemen de nodige onderdelen mee,’’ aldus Mitchel. ,,Daarnaast is het vooral van belang om de finish te halen. Op die manier kan ik ervaring opdoen. Natuurlijk proberen we zo dicht mogelijk achter de kopmannen van ons team te blijven rijden.’’
‘Uitgebreid protocol met voorschriften’
De Dakar Rally gaat op 3 januari in Jeddah van start. Volgens Mitchel doet de organisatie er alles aan om de rally onder veilige omstandigheden te laten verrijden. ,,Het is echt ongelooflijk zoveel regels en richtlijnen we hebben ontvangen. De ASO heeft als organisator van de Tour de France al de nodige ervaring opgedaan met het organiseren van een groot evenement in deze corona tijd. Wij hebben een uitgebreid protocol ontvangen met alle voorschriften. Zo moeten we in het bivak mondkapjes dragen, na aankomst in Saoedi-Arabië moeten we verplicht twee dagen in zelf-isolatie en je mag alleen meedoen als je een negatieve test kunt tonen. Daarnaast worden we tijdens de rally meerdere keren getest en is het bivak voor alle andere mensen afgesloten. We kunnen en mogen dus geen familie of sponsors en relaties ontvangen. We komen ook niet in contact met mensen van buiten de rally. Zo moeten we tanken in het bivak en wordt van daaruit ook voor bijvoorbeeld het water gezorgd. Ook de serviceteams komen niet in contact met de plaatselijke bevolking. We zitten in een ‘bubbel’. Ja, net zo als de deelnemers in de Tour de France.’’
Ook in Saoedi-Arabië doet men er volgens Mitchel alles aan om de rally veilig te kunnen laten doorgaan. ,,De autoriteiten staan volledig achter het evenement. De prins doet er alles aan om de rally door te laten gaan. De sport is enorm belangrijk geworden in dat land. Ze willen zich op die manier profileren en een positieve uitstraling naar de rest van de wereld krijgen.’’
Het team van Mammoet Rallysport, met Martin van den Brink, Daniël Kozlovsky en Wouter de Graaff in de eerste truck, vertrekt rond 28 december naar het Midden-Oosten. ,,We hebben een team van 17 personen. Ik kijk er naar uit,’’ aldus de jonge rallyrijder in de aanloop naar zijn vuurdoop als rallyrijder.
‘Ik zie nu hoeveel tijd het kost om een team te runnen’
De komende weken benut Mitchel van den Brink voor ‘allerlei organisatorische zaken.’ ,,Na het afronden van mijn opleiding aan de IVA in Driebergen heb de tijd benut om via rijschool Speelziek in Ede alle noodzakelijke rijbewijzen te halen. Binnenkort moet ik nog afrijden op de motor. Verder heb ik alle papiertjes binnen en mag ik rijden op een vrachtwagen, bus en met een aanhangwagen. Ook mijn rallylicentie heb ik, met de Mitsubishi EVO, behaald. Nu ben ik vooral betrokken bij het bezoeken van onze sponsors en relaties. Ook dat is leuk om te doen. De reacties zijn soms heel verrassend en vooral erg leuk. Ik leer er veel van en probeer mijn vader op die manier ook te ontlasten. Ik zie nu ook hoeveel tijd het kost om ons rallyteam te laten functioneren. Dat is echt heel bijzonder.’’
De gedreven auto- en motorsportliefhebber is daarnaast ook bezig met zijn eigen toekomst. ,,Ik werk waar mogelijk is mee in het bedrijf van mijn vader. Daarnaast ben ik bezig met het behalen van de theorie voor mijn helikopter brevet. Nu kijk ik vooral uit naar mijn debuut in de Dakar Rally. Mede door de positieve reacties van heel veel relaties en andere mensen om ons heen heb ik er alle vertrouwen in