Huizen, 5 maart 2020 – Tom Coronel, de coureur met de langste staat van dienst in het hoogste mondiale toerwagenkampioenschap, is er ook dit jaar weer bij in de FIA World Touring Car Cup (WTCR), waarvan het seizoen tijdens het laatste weekeinde van april van start gaat in Hongarije. Voor de 47-jarige Gooise coureur wordt het zijn 31e seizoen in de autosport, dat voor hem gepaard gaat met een belangrijke verandering: weliswaar blijft hij het Belgische team Comtoyou Racing trouw, maar bij de keuze van de wedstrijdauto maakt hij de overstap naar een Audi RS 3 LMS. Het kleurenschema blijft dan wel weer identiek aan dat waarmee Coronel het afgelopen seizoen reed.
“Inderdaad een andere auto, maar hetzelfde team als vorig jaar”, opent Tom Coronel. “Ik hecht er waarde aan om langere tijd bij hetzelfde team te rijden. Vorig jaar was er absoluut een klik met Comtoyou Racing. De samenwerking verliep van beide kanten naar wens en nu hebben wij de overstap naar de Audi gemaakt. Het team heeft ook met dit merk al langer ervaring. Ook voor mij is Audi niet geheel nieuw: in 2001 reed ik al eens met een Audi tijdens de 24 uur van Le Mans. In oktober vorig jaar, tijdens de TCR Spa 500, maakte Audi zijn belangstelling kenbaar voor een samenwerking met het team en mij als coureur. Dat gaf een goed gevoel, omdat zij ook op meerdere manieren in dit verhaal participeren. Technisch gezien lijkt deze Audi absoluut op de Cupra van vorig jaar, maar na mijn eerste tests in Spanje op de voor dit jaar nieuwe Goodyear-banden verraste de RS 3 mij echt. Op belangrijke details verschilt hij toch en dat geeft mij een goed gevoel. Verder weten we nu ook al dat wij voor het eerste raceweekend nog het nodige gaan testen om de auto te finetunen.”
Naast de genoemde nieuwe banden gaat er in 2020 meer veranderen. Tom: “Vorig jaar reed ik met startnummer 50 om mijn trouwe sponsor DHL extra in het zonnetje te zetten, vanwege het 50-jarig bestaan van DHL. Dit jaar start ik onder nummer 31. Dat is 30 plus 1, oftewel de dertig jaar dat ik nu al race en het jaar dat nu begonnen is. Verder ben ik met de nodige mensen nog eens in mijn raceverleden gedoken. Wanneer je de voorgangers van het huidige WTCR (ETCC, WTCC) erbij betrekt en teruggaat naar mijn race met de Carly Motors BMW in Estoril en daar de Europese TCR-races bijtelt, komt het totaal op 413 races. Er is ook niemand die al zolang in dit kampioenschap rijdt. Voeg je daar ook mijn overige toerwagenraces aan toe, zoals die met bijvoorbeeld de Citroën AX, DTCC BMW en meer, dan komt het totaal op 484 races. Dat, met de twintig WTCR-races van komend seizoen, brengt het totaal dit jaar zeker boven de 500 races in een toerwagen. Kortom, een uniek jubileum, dat wij dit jaar zeker gaan vieren.”
“Een andere noviteit voor 2020 is dat we in het WTCR weer één kwalificatie gaan rijden en dat er per weekend twee in plaats van tot dusver drie races zijn. Eigenlijk zoals het voorheen in het WTCC ook was”, vervolgt Tom. “Ik denk dat het zeker voor de niet-fabrieksteams, zoals wij, een goede ontwikkeling is. We kwamen in de afgelopen jaren nog wel eens in tijdnood om alles goed en vooral op tijd voor elkaar te krijgen. Ik denk dat met deze aanpassing dat weer verbetert. Gevolg is wel dat we per raceweekend ook minder banden (van 22 naar 18; red.) beschikbaar krijgen
Hij vervolgt: “Natuurlijk is het jammer dat bij de tien circuits die we dit jaar met het WTCR bezoeken ons eigen Zandvoort ontbreekt. Ik snap het wel, want daar is momenteel zoveel aan de gang, maar ik hoop echt dat we in een volgend jaar ook hier weer te zien zullen zijn. Verder start het seizoen dit jaar wat later en beginnen we op de Hungaroring in Hongarije. Waar ik superblij mee ben is de uitdagende Nürburgring-Nordschleife. Dat wordt de tweede race van dit seizoen. Supergaaf! De teruggekeerde Salzburgring ken ik nog uit mijn WTCC-tijd en daar kijk ik zeker naar uit. Nieuw dit jaar is Inje Speedium in Zuid-Korea. Altijd goed als er ook weer nieuwe circuits in de titelstrijd zitten. Al met al bezoeken we tien circuits en ik kijk er absoluut naar uit om weer van start te gaan!”
Ook in 2020 zijn de verrichtingen van Tom Coronel te volgen via Eurosport tijdens de reguliere uitzendingen van de raceweekenden en uiteraard ook op RTL 7. “Met WTCR, oftewel World Tom Coronel Racing zijn mijn races in de verschillende klassen te volgen. Daarin zal ik met de TomCam ook de nodige reportages achter de schermen van de racerij maken.”
Voorlopige kalender FIA WTCR 2020
24 – 26 april Hungaroring, Hongarije
20 – 23 mei Nürburgring, Duitsland
5 – 7 juni Slovakia Ring, Slowakije
19 – 21 juni Vila Real, Portugal
3 – 5 juli Aragon, Spanje
24 – 26 juli Salzburgring, Oostenrijk
18 – 15 september Ningbo, China
16 – 18 oktober Inje, Zuid-Korea
19 – 22 november Macau, Macau
10 – 13 december Sepang, Maleisië