Deze maand, november 2019, is het precies 50 jaar geleden dat de Nederlandse Rallycross Vereniging werd opgericht. Rallycross en de rallycrossvereniging zijn springlevend, ondanks alle discussies over het Eurocircuit, de thuisbasis van de NRV. Nog altijd beleven vele tientallen teams en talrijke fans in ons land veel plezier aan deze tak van autosport, die officieel is erkend door de FIA en een eigen sectie heeft binnen de KNAF.
“Natuurlijk zullen wij volgende maand een toast uitbrengen op het 50-jarig bestaan van de club tijdens de officiële prijsuitreiking van het Nederlands Rallycross Kampioenschap. Maar veel reden tot feesten is er eigenlijk nog niet”, stelt Walter van de Ven, sinds begin dit jaar voorzitter van de NRV. “De toekomst van het Eurocircuit, al 48 jaar onze thuisbasis, is daarvoor op dit moment te onzeker.”
Wie Eurocircuit intoetst op Google, leest dat er al jaren discussie is over een nieuw bestemmingsplan voor het gebied. Zeker driekwart van de inwoners van Valkenswaard het circuit wil behouden, maar er zijn helaas ook mensen die het circuit liever zien verdwijnen. “Wij ondervinden echter ook geweldig veel sympathie van zowel de inwoners, als de ambtenaren en raadsleden van Valkenswaard en wij hebben goede hoop op dat er een nieuw bestemmingsplan komt, dat het Eurocircuit een mooie toekomst geeft”, aldus Van de Ven, die eraan toevoegt dat de vereniging al plannen in de maak heeft om het 50-jarig bestaan van het Eurocircuit, in 2021, groots te vieren. Als het aan ons ligt, op een Eurocircuit dat samen met de NRV klaar is voor de volgende halve eeuw.
Tijden van weleer
Toegegeven, rallycross leeft bij het grote publiek niet meer zoals in de jaren zeventig, toen de AVRO de wedstrijden op het Valkenswaardse Eurocircuit zaterdagsavonds op prime time uitzond. De legendarische DAF 55 van Jan de Rooy staat al jaren in het museum. Aan de wanden van het restaurant van het Eurocircuit hangen talrijke foto’s van het roemrijke verleden van de Nederlandse Rallycross Vereniging. Rallycross was een feest voor het publiek en natuurlijk voor de rijders, waaronder bekende namen als de gebroeders De Rooy, Piet Dam en Cees Teurlings. Wat te denken van de legendarische buitenlandse coureurs die graag naar Valkenswaard kwamen, zoals Martin Schanche, Per Eklund en Stig Blomqvist. Allen zijn vereeuwigd op het Eurocircuit: het Martin Schancheplein, de Per Eklund bocht en de Blomqviststraat. En niet te vergeten de onderdoorgang van de Jan de Rooy-brug op het één kilometer lange circuit, dat voor 60% verhard en voor 40% onverhard is. Wie herinnert zich niet de achteruitrij- en caravanraces die de TROS in de jaren tachtig op het Eurocircuit organiseerde en waarvoor half Nederland aan de buis gekluisterd zat. “Wellicht kunnen we over twee jaar nog iets van die legendarische evenementen terugbrengen tijdens het 50-jarig bestaan van het circuit, maar verder kijken wij als NRV vooral vooruit”, aldus de voorzitter.
Blik op de toekomst
Rallycross kent in Nederland nog altijd vele enthousiaste teams, die in zes wedstrijden per jaar strijden om het Nederlands Kampioenschap in verschillende klassen. Daaronder ook de Ford RST Junior Cup, dé instapklasse voor jong talent. Met moderne auto’s, die zowel qua uitlaatgas- als geluidsemissies aan de hoogste eisen voldoen. Natuurlijk zijn er de veiligheidseisen, die in 50 jaar tijd ook heel wat strenger zijn geworden. Omdat de wedstrijden op een besloten circuit worden gehouden, is de sport zowel voor de rijders als het publiek veilig. De wedstrijden zijn voor het publiek bovendien goed te volgen, wat de sport extra aantrekkelijk maakt. “Het zou mooi zijn als er weer eens een tv-zender interesse toonde, want het is echt waanzinnig leuk om naar te kijken en bijzonder competitief”, onderstreept Walter van de Ven, die als automan in hart en nieren ook zijn ogen niet sluit voor de uitdagingen van nu en van de toekomst als het gaat om autosport in het algemeen.
“In een tijd van stikstof- en CO2-discussie kun je als autosportvereniging niet de andere kant op kijken. De auto’s waar nu mee gereden wordt zijn vele malen schoner en stiller dan die waarmee in de jaren zeventig en tachtig werd gereden. Daar zien wij ook als NRV strikt op toe. Tegelijkertijd beraden wij ons over de toekomst van de sport, waarbij ik niet uitsluit dat wij over een aantal jaren elektrische auto’s op de baan hebben. Daarmee is ook veel plezier te beleven. Als het aan ons ligt, op elektriciteit die wij zelf opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen. Na 50 jaar is de Nederlandse Rallycross Vereniging springlevend en hebben wij heel wat mooie plannen op stapel staan”, besluit de voorzitter van de jarige NRV.