Macau, 17 november 2019 – De een-na-laatste ronde van het FIA World Touring Car Cup presented by Oscaro 2019 vond plaats op het 6,120 km lange stratenpiste Circuito Da Guia in Macau. Tom Coronel kwam hier aan de start met zijn door het Belgische Comtoyou DHL Team Cupra Racing ingeschreven Cupra TCR
Stratencircuits zijn favoriet bij coureur Tom Coronel. Een vast onderdeel in de FIA WTCR titelstrijd, waar hij aan deelneemt, zijn de races op het veeleisende en soms erg krappe, maar daardoor ook enorm uitdagende stratencircuit in Macau. Feit is wel dat je dan tijdens de kwalificaties er voor moet zorgen dat je zo goed scoort, om daarmee zo ver mogelijk naar voren op de startgrid te staan.
De Cupra TCR van de Nederlander voelde super aan en bracht hem in de eerste vrije training een zesde plaats, dus alle vertrouwen voor de officiële geklokte sessies. Daarvan kende de eerste kwalificatie naaste een rode vlag situatie, ook een veel langzamere deelnemer die zwaar in de weg reed en samen met een eigen foutje kwam Tom Coronel niet verder dan een veertiende plaats. Op zich balen, omdat de twaalf besten doorgaan naar kwalificatie 2 en verder. In de races is het zaak goed te starten en vervolgens op te letten voor acties van anderen. Nu heeft de Nederlander daar door de jaren heen de nodige ervaring mee opgedaan en kon de strijd goed aan om uiteindelijk zonder schade de drie races af te sluiten met een twintigste, dertiende en een elfde plaats. De vaak mooie gevechten met onder andere titelkandidaten Norbert Michelisz en Esteban Guerrierri stemden Tom Coronel tot tevredenheid.
Zelf verwoordt hij het als volgt: “Dit was wel weer vet en cool. Vanaf de eerste vrije training liep het lekker. De auto voelde goed aan en de zesde tijd in die bevestigde dat ook. Maar je weet dat een ongeluk hier in een klein hoekje zit en bent continu om je heen aan het kijken en let ook op wat de anderen doen. Dat werd mij in de kwalificatie ook weer duidelijk. De eerste keer op nieuwe banden verliep volgens schema toen ze een rode vlag uithingen. Dus weer opnieuw begonnen, maar dit keer kwam ik achter een extreem langzame gastrijder terecht. Die had hier echt niets te zoeken, reed stevig in de weg reed en verknalde mijn snelle ronde. Daarmee werd de tijd wel erg kort om er nog een betere tijd uit te halen. Zelf maakte ik een foutje, maar kreeg gelukkig ook een slipstream van Robert Dahlgren en zo eindigde ik op een veertiende plaats. Jammer, want daarmee miste ik op een haar na Q2. In de eerste race was ik redelijk weg, maar zat vast achter Attila Tassi. Wat ik ook probeerde, ik kwam er niet voorbij. Zeker omdat je in die eerste race ook niet alle risico’s wilt nemen. Rond mij streden ook Niels Langeveld en Ma Qinghua een heftig gevecht uit. Daarbij raakten ze elkaar fors en was het voor mij zaak om geen schade op te lopen. Ik had inmiddels de nodige platte vlakken op mijn banden en besloot om zo naar de finish te rijden.
In de tweede race zat ik midden in het treintje van Hyundai. Met Tarquini en Catsburg, die de belangen voor Norbert Michelisz verdedigden. In dat groepje zat ook Rob Huff, de nummer vier uit de eerste race. Het werd een mooi gevecht waarbij die fabrieksjongens op het rechte stuk altijd net weer wat meer snelheid hadden, waardoor ik mijn voordeel uit het ‘infield’ niet in winst kon omzetten. Wel lekker om zo met die mannen te kunnen strijden. Zeker toen ik in de slotronde Rob Huff nog kon inhalen. Het was een riskante move, maar hij lukte en dat is altijd mooi.
In de derde race zat ik letterlijk tussen de titelkandidaten Esteban Guerrieri en Norbert Michelisz, waarbij ik het tempo opvallend goed kon bijhouden. Echt lekker en je weet dat die gasten natuurlijk geen onnodige risico’s nemen, dus dat maakt de strijd alleen maar leuker. Ik heb het nog wel een keer geprobeerd, maar zij zijn ook professioneel genoeg om dat op te kunnen vangen. En aan de andere kant wil je hun strijd om het kampioenschap ook niet beïnvloeden door een slechte actie. Maar het voelt wel echt lekker dat je zo met die mannen mee kunt rijden en strijden. Blij met de punten die ik ook hier weer gepakt heb. Op naar de finale medio december in Maleisië. Ik kijk er nu al naar uit!”, besluit Tom Coronel.
Uitslag race 1 Macau:
1. Yvan Muller (Fra) Lynk & Co 03 TCR 8 ronden in 20:30,047;
2. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR op 0,405;
3. Kevin Ceccon (Ita) Alfa Romeo Giulietta TCR op 1,644;
4. Rob Huff (GBr) Volkswagen Golf GTi TCR op 2,153;
5. Thed Bjork (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 2,882;
20.Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 28,746.
Race 2:
1. Yvan Muller (Fra) Lynk & Co 03 TCR 8 ronden in 20:28,159;
2. Thed Bjork (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 0,455;
3. Kevin Ceccon (Ita) Alfa Romeo Giulietta TCR op 0,932;
4. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR op 1,896;
5. Johan Kristoffersson (Zwe) Volkswagen Golf GTi TCR op 5,305;
13. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 12,908.
Race 3:
1. Andy Priaulx (GBr) Lynk & Co 03 TCR 11 ronden in 27:58,428;
2. Rob Huff (GBr) Volkswagen Golf GTi TCR op 0,352;
3. Jean-Karl Vernay (Fra) Audi RS3 LMS op 1,193;
4. Johan Kristoffersson (Zwe) Volkswagen Golf GTi TCR op 1,855;
5. Nicky Catsburg (Ned) Hyundai i30 N TCR op 20,030;
11. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR 23,884