Suzuka – Japan, 27 oktober 2019 – De FIA World Touring Car Cup presented by Oscaro 2019 verreed de achtste ronde op het (korte 2,243 km lange) Suzuka Circuit in Japan. Tom Coronel verscheen hier aan de start met zijn door het Belgische Comtoyou DHL Team CUPRA Racing ingeschreven CUPRA TCR
Overigens kende de trip van Tom Coronel naar Japan meerdere doelen. Allereerst bezocht hij de Tokyo Motorshow en maakte daar samen met zijn vaste cameraman Alvin opnamen voor RTL Autowereld. Het programma dat Tom mede-presenteert voor zijn PMGTV. Daarna trokken beide mannen door het land en legden daarbij hun reiservaringen en avonturen vast. Zo bezochten zij de woning waar Tom tijdens zijn Japanse race-avontuur verbleef en andere interessante plekken. Uiteindelijk eindigde deze reis op het Circuit van Suzuka voor de hieronder genoemde WTCR races. Na afloop daarvan brengt Tom een bezoek aan het DENSO-concern, waar hij Europees Ambassadeur voor is. Kortom een rijkgevulde reis met vele hoogtepunten, waarvan in RTL Autowereld een beeldverslag te zien zal zijn
Nu eerst terug naar Suzuka. Waar de Nederlander tijdens de vrije trainingen in zijn geliefde raceland goed meekwam, ontbeerde hij in de geklokte trainingen net wat geluk. Vooral door de hevig neerdalende regen en de daar uit voortkomende aquaplaning kwam hij in de eerste kwalificatie al vroeg in botsing met merkgenoot Mikel Azcona. De tweede kwalificatie vond plaats op een drogende baan en vroeg om een snelle omschakeling naar de profielloze slicks. Nadat Tom Coronel hier voor had gekozen, ontbrak hem de tijd om die banden juist op te warmen. Dit, omdat een rode vlag die sessie voortijdig beëindigde. Daarmee resteerden er voor alle drie de races alleen maar startplaatsen achter in het veld.
Een goede start gevolgd door een zeer sterk optreden met veel strijd bracht aan de finish van de eerste race een zestiende plaats. In de tweede race, verreden op de zondagochtend, kende eenzelfde verloop. Alleen werd de opmars in dit geval verstoord door een lastig in te halen Hongaarse Honda-rijder voor hem. Dat verklaarde de uiteindelijke 22e plaats op de finishlijn.
De start van de slotrace verliep hectisch en kende voor de Nederlander een voortijdig einde in de derde bocht. Een van de baan geraakte andere deelnemer caramboleerde terug en toucheerde de Coronel-DHL CUPRA op het rechterachterwiel. Die schoof de grindbak in en viel daar uit. Daarmee eindigde dit puntloze weekend voor de Nederlander, die nu alweer vooruitkijkt naar de races die komen. Zoals de FIA Motorsport Games in het Italiaanse Vallelunga, waar hij aanstaand weekend van start gaat met zijn Honda Civic. De volgende WTCR-races staan medio november gepland op het uitdagende stratencircuit van Macau.
Japan is altijd goed voor mij”, opent Tom Coronel zijn verhaal. “Het blijft indrukwekkend om te zien hoeveel mensen er hier nog steeds naar toekomen om mij te ontmoeten. Ik heb hier jaren gereden en dat zijn ze nog steeds niet vergeten. Kijk eens hoeveel presentjes ik heb gekregen, hoeveel mensen er met je op de foto willen of een fotokaart met handtekening van je willen. Dat blijft echt heel bijzonder om mee te maken. Dan hoop je natuurlijk ook die fans iets terug te kunnen geven. In de vrije trainingen lukte dat goed. Ik zat erbij en de tijden waren goed. Maar in de eerste kwalificatie kwam de regen met bakken uit de hemel. Je wilt dan toch de baan op, maar ik belandde al heel snel in een aquaplaning raakte Mikel Azcona en belandde daarmee op de laatste startplaats. In de tweede kwalificatie ben ik iets voorzichtiger te werk gegaan. Op de opdrogende baan toch niet gelijk op de slicks gestart, maar daar later wel op overgeschakeld. Dan heb je wat tijd nodig om die goed op te warmen, maar die tijd had ik niet meer. Nadat een van de andere rijders van de baan raakte volgde er een rode vlag. Dus weer geen verbetering van mijn startplaats.
In de eerste race ging het super. Ik kwam goed weg en wist de nodige plaatsen te winnen om als zestiende te finishen. Echt lekker geracet. In de tweede race ging het eigenlijk weer zo, alleen bleef ik achter Attila Tassi hangen en kon er onmogelijk voorbij. Daarmee verloor ik de aansluiting met de mannen daarvoor, terwijl de snelheid er wel was. Een 22e plaats, meer zat er absoluut niet in.
Dus naar de derde race, maar daarbij kon ik het startlicht niet goed zien. Ik had radiocontact met mijn engineer en daarbij ontstond er een misverstand over het moment dat het licht op groen sprong. Het ging echt mis in de derde bocht, toen Ritomo Miyata spinde en op de baan terugkwam en mij op het rechterachterwiel raakte. Ik eindigde in de grindbak en de race was voorbij. Jammer want op zich ging het best goed, hoewel ik dit keer geen punten scoorde.
Nu de focus op het volgend weekend waarbij ik namens Team Nederland met de Honda deelneem aan de FIA Motorsport Games en dan is de volgende WTCR-races op het stratencircuit van Macau. Ook een circuit waar ik vele mooie herinneringen heb liggen, dus laten we hopen dat het daar allemaal weer gaat lukken!”, besluit Tom Coronel.
Uitslag race 1 Suzuka Japan:
1. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR 26 ronden in 26:36,701;
2. Niels Langeveld (Ned) Audi RS3 LMS op 0,460;
3. Tiago Monteiro (Por) Honda Civic TCR op 1,602;
4. Thed Björk (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 1,991;
5. Johan Kristoffersson (Zwe) Volkswagen Golf Gti TCR op 2,400;
16.Tom Coronel (Ned) CUPRA TCR op 14,589.
Race 2:
1. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR 24 ronden 22:01,538;
2. Rob Huff (GBr) Volkswagen Golf GTi TCR op 0,293;
3. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i30 N TCR op 8,205;
4. Kevin Ceccon (Ita) Alfa Romeo Giulietta TCR op 8,531;
5. Thed Björk (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 11,102;
22. Tom Coronel (Ned) CUPRA TCR op 29,493.
Race 3:
1. Johan Kristoffersson (Zwe) 30 ronden in 30:07,581
2. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR op 3,070;
3. Thed Björk (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 11,063;
4. Gabriele Tarquini (Ita) BRC Hyundai N Squadra Corse op 11,715;
5. Andy Priaulx (GBr) Cyan Performance Lynk & Co op 12,545;
29. Tom Coronel (Ned) CUPRA TCR uitgevallen\