Volgend weekend valt in het kader van de Finaleraces in het Nederlandse Assen het doek over het Belcar Endurance Championship. De #11 Krafft Racing Norma, deze keer met Stienes Longin en Christoff Corten aan het stuur, maakt nog aanspraak op de algemene Belcar-titel, maar beide rijders weten dat ze eigenlijk hun lot niet meer in eigen handen hebben.
De vorige Belcar-race in Zolder werd bij Krafft Racing met gemengde gevoelens afgesloten: er was tevredenheid over het behalen van de titel in Belcar 1, de topklasse van het nationale uithoudingskampioenschap, maar ook grote ontgoocheling over het puntenverlies voor de algemene titelstrijd. Daar telt de #11 Norma nu elf punten achterstand op de Lamborghini van Belgium Racing. Tijdens de seizoensafsluiter zijn er echter nog maximaal 37 te verdienen, wat nog enige perspectieven opent. Al zijn die niet zo gunstig als op het eerste zicht zou lijken.
“Omdat de Lamborghini in een andere klasse uitkomt (Belcar 3, red.) kunnen we hen niet verhinderen de maximale score in hun klasse te pakken”, weet Stienes Longin. “Als zij door een klassezege 25 punten op zak steken, wordt het voor ons heel moeilijk de algemene titel te veroveren. Met andere woorden: we hebben het niet in eigen hand.”
Niet dat die vaststelling iets afdoet aan de motivatie van de crew van de #11 Krafft Racing Norma. Omdat Bert Longin op dit ogenblik nog in Australië vertoeft – en daar in de World Solar Challenge om een podiumplaats strijdt – wordt die in Assen door Stienes Longin en Christoff Corten bemand.
“Dat was al sinds de start van het seizoen zo gepland”, legt Longin jr. uit. “Mijn vader is net op tijd terug om in Assen te zijn, hij rijdt er ook de Fiesta Sprint Cup, maar voor een race over 125 minuten sta je beter met twee aan de start. Daarom delen Christoff en ik de auto. Onze ambitie is eenvoudig: winnen, want meer kunnen we niet doen. We zullen dan wel zien wat dat oplevert.”
Stienes Longin zal dit weekend voor het eerst op het beroemde TT Circuit in Assen rijden, maar Christoff Corten deed dat eerder al.
“Al is dat een tijdje geleden”, lacht de Tienenaar. “Ik reed er ooit met een Westfield, een Ferrari ook. Assen is echt een circuit voor de Norma, met veel lange en snelle bochten. Inhalen is er niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Bij de droge races die we dit seizoen al afwerkten waren we steevast voorin te vinden, er is geen reden waarom dat op de Nederlandse omloop niet zou kunnen. ”
Bij Krafft Racing hoopt men een eventuele regenrace te kunnen voorbereiden tijdens de collectieve testsessie die op vrijdag wordt georganiseerd.
“Uit een analyse na de natte race in Zolder bleek dat onze afstelling er veel te hard was”, legt Corten uit. “Als we dat euvel op vrijdag kunnen wegwerken, dan zijn we er helemaal klaar voor. We zijn vast van plan om het seizoen op een positieve noot te beëindigen.”
In Assen worden op zaterdag de vrije trainingen (10u25) en kwalificaties (17u10) afgewerkt, de start voor de beslissende Belcar-seizoensafsluiter staat geprogrammeerd op zondag, om 10 uur